De vragende B2B klant!

Vorig artikel Volgend artikel
De vragende B2B klant!

Wat willen wij het liefst in de zakelijke markt? Een klant die vraagt naar onze producten en diensten! Die inziet dat deze zijn probleem oplossen, zijn leven veraangenamen, rendement bieden. Dit is een ideale situatie die we allemaal willen. En dat kan ook, maar hoe?

Het antwoord hierop is kort gezegd: Breng over de bühne wat je hebt! Zorg dat klanten weten wat voor moois jij op de plank hebt liggen, daar veilig achter de muren van je bedrijf. Laat het de klant beleven in de vorm van concreetheid, tastbaarheid; wat kunnen zij ermee? Welke klantvraag vult het in?

In de B2B is er sprake van bescheidenheid. Achter de bedrijfsmuren zijn producten en diensten klantproof, maar daarbuiten klant-onzichtbaar. De GAP hiertussen kan opgelost worden. Dit door de inzet van de commerciële afdeling of de vragende klant!

De vragende klant is de klant die zelf actief zoekt naar producten en diensten. Hij wil zijn behoeftes invullen en kijkt daarvoor naar de meest geschikte oplossing. Deze klant zie je meer en meer in de B2B sector. De klant is zelfstandig, weet wat hij (zelf!) wil, heeft de nodige kennis en kunde en een duidelijke visie. 

Om de vragende klant te ontmoeten in zijn klantreis ofwel customer journey dient de marketingafdeling alles uit de kast halen. Bekeken moet worden op welk moment zij de klant kunnen "voeden" met relevante triggers om hem de weg naar het bedrijf te laten vinden, of liever gezegd naar de commerciële contactpersonen van de organisatie. Zij moeten zorgen voor een pasklaar antwoord op de vragende klant. Hierna begint de cirkel van de klantreis opnieuw. Behoeftes ontstaan elke dag, net als vragen..

customer-journey-mapping

Bron: http://www.customerchampions.co.uk/customer-journey-mapping-cjm/