De ROI van Facebook Marketing

Vorig artikel Volgend artikel

Op 22 november was ik aanwezig op de Emerce Performance. Tijdens deze dag waren er verschillende interessante sprekers, waaronder Peter Minkjan. Peter gaf zijn presentatie over ROI van Facebook Marketing, een presentatie die iedere seconde boeiend was.

Als we kijken naar hoe bedrijven Facebook inschakelen, vergeten de meeste bedrijven een aantal belangrijke stappen. Dit komt doordat vele bedrijven vergeten dat ze interessante content moeten delen die voor hun fans interessant kan zijn. Content die fans activeert en raakt op hun interesse gebied is the key!

Als bedrijven werken volgens het Facebook Marketing Stappenplan, dan zullen ze zien dat het behalen van hun goals een stuk makkelijker gaat. Door het verspreiden van interessante berichten zal de kans toenemen dat deze berichten het behalen tot het nieuwsoverzicht (nieuwsfeed) van de fan. Als het bericht interessant genoeg is, neemt de kans op engagement toe (liken, delen en reageren). Hierdoor is de kans groot dat vrienden van de fan het bericht ook zien en daardoor ook reageren op het bericht.

De ROI van Facebook Marketing

Om de kans te vergroten dat meerdere fans / niet fans de updates zien, kun je gebruik maken van Facebook advertenties. Met Facebook advertenties kun je op een snellere manier jouw doelgroep bereiken zonder dat je vele fans nodig hebt op jouw eigen Facebook pagina. Advertenties maken kan iedereen, maar succesvolle advertenties maken dat is andere koek. Gelukkig kwam Peter met wat tips!

Facebook advertenties
Om de basics van Facebook advertenties over te slaan, kun je hier het artikel lezen die het complete overzicht laat zien van adverteren op Facebook.

Als je een effectieve advertentie wil plaatsen, is het belangrijk dat je goed weet wie jouw doelgroep is. Richt jij je op jonge mensen? Oudere mensen? Man of vrouw? Alles is mogelijk, maar zorg ervoor dat je voor iedere doelgroep een unieke advertentie maakt. Hierdoor neemt de kans op een hogere CTR toe.

Sponsored story van Lege Batterijen
Als je een sponsored story wil maken, moet je eerst het bericht schrijven en deze plaatsen op jouw Facebook pagina. Echter kan het zo zijn dat je wel 6 verschillende berichten moet plaatsen op jouw Facebook pagina als je een brede doelgroep wil bereiken. Omdat je niet wil dat jouw fans opeens 6 berichten achter elkaar zien, de volgende tip:

Als je meerdere verschillende berichten aan wil maken voor jouw sponsored story, dan kun je ervoor kiezen om deze berichten terug in de tijd te plaatsen en daarbij aan te geven dat de fans deze berichten niet voorbij zien komen in het nieuwsoverzicht. Het voordeel: Jij stoort je fans niet met vele updates achter elkaar en het is wel mogelijk om ze allemaal tegelijk te activeren als sponsored story.

Promoted Post – Nooit doen!

promoted-post
Heb jij wel eens gebruik gemaakt van Promoted Post? Dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten. Promoted Post is namelijk een echte Don’t!

De optie van Promoted Post ziet er op het eerste gezicht interessant uit. Je kunt namelijk een bericht promoten onder al jouw fans! Geweldig toch? Niet echt! Want wie zijn al jouw fans? Nederlanders, Aziaten, Grieken, Belgen? Als jij kiest voor Promoted Post dan zal dit bericht al jouw fans bereiken zonder dat je invloed hebt op targeting.

Zoals Peter zei: “Waarom zou ik mijn bericht willen promoten bij Thaise schooljongens van 14?” Oftewel maak geen gebruik van Promoted post, of maak er wel gebruik van als je geïnteresseerd bent in Thaise schooljongens.

promoted-post-fail

Maak gebruik van de Power Editor
Als je gebruik maakt van Facebook advertenties, dan raad ik je aan om gebruik te maken van de Power Editor. De Power Editor kun je downloaden via de Chrome store en is dus enkel te gebruiken met Google Chrome.

Voordelen van de Power Editor

- Gemakkelijk grote hoeveelheden advertenties creëren;
- Vanuit de Power Editor de belangrijkste statistieken monitoren;
- Enkele targetingopties gebruiken die niet mogelijk zijn in de webversie.

Tips voor het realiseren van succesvolle advertenties

Een advertentie heeft een levensduur van 48 – 72 uur. Daarna wordt een advertentie irritant! Als ik namelijk niet geïnteresseerd ben in jouw advertentie, dan ben ik dat na 3 dagen nog steeds niet.

A/B testing

ab-testing
Als je een Facebook advertentie aanmaakt. Maak dan verschillende advertenties aan met verschillende afbeeldingen. Door te analyseren kun je zien welke advertenties het wel goed doen en welke niet.

Welke afbeeldingen zijn de winnaars en waarom?

a-b-winnaar

Afbeeldingen van personen die kijken in de camera, werken beter.

Zoals ik al heb laten weten was de presentatie van Peter erg interessant. Daarom volgen hieronder de facts:

- Minder dan 1% van de fans bezoekt de pagina ooit nog na het fan worden;
- 85% van de pagina interactie vindt plaats via het nieuwsoverzicht;
- Koop nooit Facebook fans. Deze fans zijn namelijk niet doelgroepgericht / zorgen niet voor engagement;
- Geef geen iPads weg. Mensen liken dan alleen jouw pagina voor de prijs en daarna zijn ze vertrokken;
- Richt jouzelf op de superfan / ambassadeur. Dit persoon staat gelijk aan 75 reguliere fans;
- Is je doelgroep man? Gebruik dan afbeeldingen van bier en vrouwen;
- Is je doelgroep vrouw? Gebruik dan afbeeldingen van baby’s of mannen;
- Maak gebruik van contrasterende kleuren. Hiermee verhoog je de CTR.


Als je dit artikel interessant vond, dan raad ik je aan om onderstaande presentatie nog even rustig door te nemen:

Performance12 - Peter Minkjan - Likeconomics

Heb je vragen en of opmerkingen? Laat ze dan hieronder achter en ik beantwoord ze graag!

Meer content

Wouter Kleinsman

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies