Mobile29.11.2012

Mobiele inspirator: Lukas Pauka [interview]


mobiele-inspirator-lukas-pauka-interview.jpg
mobiele-inspirator-lukas-pauka-interview.jpg

Het derde interview uit de serie interviews met mobiele inspirators. In dit interview aandacht voor Lukas Pauka, manager concepts bij Hyves en mede verantwoordelijk voor het Mobile First event waar Hyves partner van is. Hyves ondergaat veel veranderingen en is steeds meer mobiel gefocussed.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?

Als manager concepts bij Hyves ben ik de creatieve sparringspartner voor bureau’s en adverteerders die gebruik maken van het social advertising platform binnen Hyves en de initiator van het mobiele sociale campagne platform binnen het Hyves netwerk. Daarnaast heb ik samen met Mark de Kock van Mobilyzr het Mobile First event opgezet. Mijn favoriete apps; Booking.com; tijdens het rijden bepalen waar je die avond gaat slapen, geweldig, iMachine; beats en opzetjes maken voor nieuwe tracks terwijl ik lekker op het strand lig. Kakhiel; tja… en natuurlijk Evernote voor alle ideeen en concepten die je ‘on the go’ bedenkt.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen? 

Concepten van mijn hand die sommige zullen kennen zijn ‘Marco Borsato’s Helden’ en ‘3FM Serious Request Hyve5’ en natuurlijk alle mobiele sociale campagnes binnen het Hyves netwerk.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

Ik denk dat de belangrijkste trend dit jaar is dat het duidelijk wordt dat (mobiele) trends op zichzelf aan het veranderen (lees versnellen) zijn. Angry Birds had een levensloop van een half jaar, WordFeud moest het met drie maanden doen en SongPop was na een maand alweer op de achtergrond geraakt. Deze producten zijn in beginsel viraal en verspreiden zich in razend tempo. Daarnaast worden de bedrijven steeds efficienter en kunnen ze in korte tijd een game of applicatie laceren. Deze trend zal zich verder doorzetten. Dit jaar gaan er games en apps gelanceerd worden die in een week of misschien zelfs een dag 100mln gebruikers aantrekken en de week erop alweer kwijtraken

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

Ik verwacht dat een van de meest verrassende ontwikkeling het aanbod aan gratis Wifi zal zijn. In Groningen doet Ziggo al een interessante proef hiermee en ik denk dat reuzen als UPC snel zullen volgen. Dit heeft naast grote gevolgen voor mobiele operators ook gevolgen voor mobiel gebruik in het algemeen, dit zal verder intensiveren en internet gebruik op mobiel zal verder doorgroeien.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Je telefoon wordt steeds meer je connector met de wereld. Ieder jaar wordt deze slimmer, sneller en beter connected. Merken die zo dicht mogelijk op de klant willen zitten moeten zich steeds meer richting het op het mobiele device begeven. Belangrijk hierbij is dat de producten en diensten die er ontwikkeld worden leuk, relevant en context specifiek zijn. Met dat laatste bedoel ik dat deze diensten en producten rekening houden met wie het gebruikt. Op welk tijdstip deze gebruikt worden en natuurlijk waar de gebruiker zich bevindt.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Ik ben gek op kleine organisaties die risico’s durven te nemen zoals Fonkmobile. Wat zij hebben gedaan voor Jumbo met de iPawn vind ik erg bijzonder. Ze waren gevraagd apps te maken van de bekende Jumbo spellen en vervolgens hebben ze niet alleen een heel vooruitstrevend product ontwikkeld maar samen met Jumbo deze geïntegreerd in de bedrijfsstrategie van de organisatie. Dit soort processen gaan we meer zien. Bedrijven die hun voordeel willen doen met het constant veranderende medialandschap zullen goed naar zichzelf moeten kijken en hun organisatie zo inrichten dat ze beter kunnen omgaan met het constant veranderende medialandschap.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag beantwoorden?

Noem een grote opportunity in de markt die volgens jou onderbelicht blijft; er is nog geen noemenswaardig Nederlands mobiel gaming platform, ongelofelijk.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe