Datadoolhof belemmert marketeers

Vorig artikel Volgend artikel
Datadoolhof belemmert marketeers

Veel bedrijven hebben hun marketing data niet op orde. Snel inspelen op een gebeurtenis uit de markt is er niet meer bij als de marketeer eerst moet grasduinen in alle IT-systemen.

Een eenvoudig voorbeeld is het klaarzetten van een mailing, voorafgaand aan een belangrijke voetbal wedstrijd. Met een druk op de knop krijgt een specifiek deel van het klantenbestand de mailing de volgende dag thuis op de mat, mét een actuele aanbieding en afgestemd op de uitslag van de wedstrijd.

Naast bovenstaand voorbeeld, kan databasemarketing ook voor meer ernstige zaken worden ingezet. Bijvoorbeeld als de fabrikant een serie auto’s heeft geleverd waarvan blijkt dat het remsysteem niet goed functioneert. Dan moet de fabrikant een recall kunnen doen op iedereen die deze serie heeft gekocht. Je wilt als marketeer hier geen drie weken voor nodig hebben om dit uit te zoeken. Dit moet snel geregeld zijn, om ongelukken te voorkomen en reputatieschade te beperken.

Vaak wil de marketingafdeling reageren, maar is de IT-afdeling nodig om iets voor elkaar te krijgen. Terwijl het veel handiger is als de marketeer dit zelf kan doen. De gemiddelde marketeer heeft weinig interesse in databasemarketing en is liever bezig met het bedenken en inplannen van mooie, glimmende campagnes. Terwijl het vandaag de dag onmisbaar is om na te denken over de inrichting en koppeling van systemen voor bovenstaande voorbeelden.

Het leven van de marketeer zal makkelijker zijn als de verschillende datasystemen binnen het bedrijf aan elkaar gekoppeld worden. Dit kan volledig geautomatiseerd worden, zodat er continu beschikking is over alle relevante marketinggegevens. Dit kan data zijn uit CRM-, ERP- en financiële systemen, maar ook responsdata van telemarketingbureaus, e-mail klikgedrag, Facebook-likes en meer. En in combinatie met een goed campagnemanagementsysteem kan dan altijd worden ingespeeld op de actualiteiten door inzet van verschillende kanalen.

De inzet van data zal altijd de basis zijn van een direct marketing campagne, maar het moet net zo eenvoudig zijn als het plaatsen van een advertentie op LinkedIn of Facebook. Daar heeft een marketeer in een paar minuten ook zo de doelgroep bij elkaar geklikt.

Deze blogpost is geschreven door Rik van Schaik is directeur van Marketing Industries.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies