Marketing26.09.2012

Moderne marketeer verplicht zich tot differentiatie-eed


moderne-marketeer-verplicht-zich-tot-dif.jpg
moderne-marketeer-verplicht-zich-tot-dif.jpg

Eenheidsworstmarketing behoort definitief tot het verleden. De consument bijvoorbeeld ongevraagd een telefoonboek opsturen, als hij er niet op zit te wachten, levert geheid reuring op.

Gedifferentieerde marketing heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Bedrijven zijn vandaag de dag genoodzaakt om de markt gedifferentieerd te bewerken. Doen ze dat niet, dan worden ze hier keihard op afgerekend door de consument. En dat is logisch. Een consument wil die irrelevante boodschappen helemaal niet in de maag gesplitst krijgen. 

De consument zit helemaal niet te wachten op ‘van alles en nog wat’. En daar zijn legio voorbeelden van. Neem bijvoorbeeld het bel-me-niet register, daar staan na drie jaar bijna acht miljoen registraties: een teken aan de wand. Of wat te denken van de vele NEE-NEE-stickers op de Nederlandse brievenbussen, waarmee mensen zich uitspreken tegen ongewenste reclame en folders. Of het hele imago rondom e-mailmarketing, waarin bij een discussie het woord spam maar al te vaak terugkomt. Geconcentreerde marketing, massa- of onpersoonlijke reclame, is te kort door de bocht voor de consument uit het digitale tijdperk.

Alles staat of valt bij kennis en inzicht in de doelgroep. Wat wil de consument, wat beweegt hen? Daarop goed inspelend wordt marketing zinvol. En het is eigenlijk heel simpel. Verzamel alle relevante data in een centrale marketingdatabase.

Web analytics pakketten leveren mooie informatie op. Maar hoe ga je er op reageren? Wat doe je ermee? Dat gedrag uit die analytics-tool, gekoppeld aan e-mailmarketing is al heel wat meer waard. Bijvoorbeeld door een consument, die op de site van een retailer, langer dan gemiddeld blijft hangen bij product A. In de volgende nieuwsbrief wordt product A, of een soortgelijk product afgebeeld, wat direct relevantie creëert.

Bedrijven hebben tegenwoordig steeds meer bronsystemen. Bijvoorbeeld een CRM systeem, financiële administratie, Google Analytics, e-mailplatform, webwinkel en prospectdatabases (en niet te vergeten alle Excel-sheets). Via al deze systemen kan de consument in contact komen met het bedrijf. Maar vaak zijn het nog op zichzelf staande systemen en databases, waardoor de marketeer niet de juiste relevante boodschap kan versturen en moeilijk de dialoog aan kan gaan. De consument krijgt vervolgens het gevoel niet serieus te worden genomen. Dit kan zeer negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf, waarvan er in de media al diverse voorbeelden zijn gegeven.

Als een marketeer een goed beeld van de klant wil hebben, dan moeten alle relevante gegevens in één centrale database worden opgeslagen. Alleen dan kan een marketeer professioneel zijn of haar werk uitvoeren.

Deze blogpost is geschreven door Stefan Kroon, Business Development Manager bij Marketing Industries.

[Afbeelding via Flickr]