Sociale empathie bepalend voor succes

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale empathie bepalend voor succes

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoelen.

Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed 'lezen' of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Empathie, daar draait het om in dit artikel. De kunst van het inleven. Laat mij weten of het gevoel wat dit artikel bij je oproept overeenkomt met de inhoud die je gelezen hebt. Dat is empathie.

Boeien, betrekken en binden van consumenten, merken en media is voor ons de rode draad door de strategie van de mediamerken. Contentstrategie, -marketing en social media spelen daarin een belangrijke rol. De rol van een sociale empathist. Meer en meer dienen we ons in te leven in anderen en vooral nu online communities. Wat gebeurt er? Wat wil de groep, wat wil het individu? Hoe gedragen zij zich? Wat is de match met ons aanbod? En hoe gaan we dit brengen? Ofwel hoe wil de community dat het gebracht wordt? Dit laatste aspect kan alleen beantwoord worden door Sociale Empathie.

Vooralsnog een woord die aanwezig is, waar nodig (onbewust) benut wordt, maar waar geen of beperkt proactiviteit ofwel bovenbewustzijn bij is. Door het realiseren van de waarde van sociale empathie voor organisaties zouden mediastrategieën mogelijk heel anders verlopen.

Het gebruikmaken van intuïtie, de feeling tussen organisatie en stakeholder, de aansluiting van de marktbenadering, overal dient de sociale empathie de boventoon te voeren. Het juiste gevoel moet er zijn, anders heeft het brengen van een boodschap geen nut. Dan zijn de kosten van een campagne hoger dan de baten. Dan voert de korte termijn de bovenhand en is de kans op een bloeiende toekomst klein. De aanwezigheid van een sociale empathist in een organisatie dwingt er toe na te denken of de huidige marktbenadering wel de juiste is. De budgetten wel hun doelstellingen behalen. De campagnes de match in de boodschap bevatten. Sociale empathie is bepalend voor succes. Daar ben ik van overtuigd.

Meer content

Sanne Cramer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies