Marketing13.10.2011

Marketing Managers van over de hele wereld vrezen complexiteit als gevolg van Social Media


Onder de titel “From Stretched to Strengthened” verscheen er deze week een rapport van de onderzoeksafdeling van IBM met de resultaten van uitvoerige gespreken met meer dan 1.700 marketing managers van leidende (profit en non-profit) bedrijven uit 64 landen. Nooit eerder is op deze schaal en met een dergelijke diepgang onderzoek geweest naar de opvatting van marketing managers over de snel veranderende markten, consumenten en onderzoeksmethoden.

Samenvattende conclusies: CMO’s van de hele wereld worstelen in het internet tijdperk met de vraag: “Hoe gaan we value leveren aan nog nooit zo machtige consumenten? Hoe gaan we met hen dan duurzame relaties aan? Hoe consolideren we die waarde? En hoe gaan we onze resultaten meten?” Dat zijn de uitkomsten van de gesprekken met de top marketeers. Probleem blijft bij veel bedrijven dat door de Sociale Media, Marketing fundamenteel verschuift van Push naar Pull aanpakt: de consument lijkt nu aan de knoppen te zitten en de marketeer lijkt nu vooral de schietschijf.

marketing-managers-van-over-de-hele-were.jpg
marketing-managers-van-over-de-hele-were.jpg

Gewend als ze waren om de lead in de communicatie met de doelgroepen te hebben, houden marketeers niet (wie wel?) van die nieuwe rol en daarom ruiken de antwoorden van de marketeers toch nog wel veel naar hoe men denkt de oude-marketing-technieken in de nieuwe wereld overeind te kunnen houden met keywords als: Corporate Character, ROI en het begrijpen van markten. Ik vrees echter voor die traditionele marketeers dat de uitdagingen van de nieuwe tijd het karakter van de marketing nog fundamenteler zal doen veranderen dan men nu denkt.

Als grootste uitdagingen in dit internet tijdperk wordt door de marketing expert gezien: explosie aan data (71%), opkomst van Social Media (68%), toename van het aantal (distributie)kanalen (65%), en veranderende demografische kenmerken van de consument (63%). Hier de hele lijst van zaken waar de huidige marketeers zich nog niet goed op voorbereid vinden te zijn:

ibm-underprepareness.jpg
ibm-underprepareness.jpg

Iedereen lijkt nu definitief overtuigd van het feit dat Internet, en dan met name de effecten van de Sociale Media, de organisatie, de producten, de wijze van marketing en verkoop fundamenteel zal aanpassen. De fase van ontkenning en het “zal-wel-overgaan” is nu definitief voorbij. De meesten hebben nog geen pasklare oplossing voor hoe die aanstormende wijziging van markten en organisaties zal leiden tot een fundamenteel andere aanpak van de Marketing. Natuurlijk zijn er vele praktische ideëen, maar wat het tovermiddel is en hoe de structuur van hun veranderende vak zal worden blijft redelijk onduidelijk, en brengt dan vanzelfsprekend ook voor alle betrokkenen nog veel onzekerheid met zich mee. De meeste marketing managers zullen voorlopig wel het idee hebben en houden dat ze achter de feiten aanlopen. Kotler is geen baken meer in de nu oh zo woelige baren van de marketing.

Het rapport spreekt over de huidige wereld als een “digitale oceaan“, door de ongekende groei van data welke het gevolg is van het gegeven dat nu iedere consument zijn eigen uitgever, producent en criticus kan zijn. Dat veroorzaakt dat een marketeer meer informatie moet zien te managen en meer betrokken consumenten dient te doorgronden. Dat kan alleen met tools die – merkt het rapport op – door de kinderen van de marketeers waarschijnlijk beter worden begrepen dan door de marketeers zelf. 79% van de ondervraagden verwachten dan ook een “very high level” van complexiteit.

Maar ook wordt door de marketeer nu onderkent dat juist die Sociale Media ongekende mogelijkheden geeft om in contact te komen met je doelgroep. Alleen lijkt het er dan wel op dat je bijna met een “één-op-één-contact” per consument een communicatie strategie moet gaan opzetten. Dat is natuurlijk ondoenlijk.

De Marketing manager voelen dat ze een strijd hebben te voeren, maar slechts de helft van de managers voelt dat ze klaar zijn voor deze strijd. Onzekerheid is troef. Een belangrijke conclusie uit het rapport is ook dat alle marketeers het er over eens zijn dat ze nog niet voldoende voorbereid zijn op het aanpakken van de opportuniteiten en gevaren.

Zo heeft men de neiging nog steeds liever data te willen verzamelen over markten, dan data over individuen. 80% van de CMO’s steunt nog steeds op d uitkomsten van traditionele marktonderzoek. Slechts 48% maakt bijvoorbeeld gebruik van de analyse van reviews, 40% gebruikt analyses van online communicaties, 26% gebruikt blog’s als informatie bron.

ibm-influence-strategy.jpg
ibm-influence-strategy.jpg

Opmerkelijk is ook dat de CMO’s zich niet bewust lijken te zijn dat als ze die consumenten data gaan analyseren, dat er dan ook problemen met privacy en veiligheid kan gaan ontstaan, terwijl dit – in ander onderzoek – nu juist de grote angst is van diezelfde consument. Hier gaan bedrijven hun consumenten nog onvermijdelijk tegenkomen.

Hier een overzicht van hoeveel managers nieuwe technologie wil gaan inzetten. 82% van de marketeers denkt in ieder geval aan Social Media (dus 18% NIET!). Bij het uitvoeren van deze plannen zien ze gebrek aan budgetten en allerlei IT problemen als belangrijkste opstakels.

Om uiteindelijk de loyaliteit van de klant te verkrijgen, noemen de CMO’s de volgende (technologische) mogelijkheden:

ibm-increase-use-technology.jpg
ibm-increase-use-technology.jpg

Een Finse CMO constateert dan ook dat “in fact, the most CMO’s are still focusing on the transaction instead of the relationship. They are using data primarily to segment and sell, not to generate awareness, stimulating interest and ‘create customer tribes’…”.

In deze nieuwe marketing wereld is er gelijk een ander urgent probleem voor de marketeers: hoe meten we in deze nieuwe wereld nu in vredesnaam ons succes. 63% van de ondervraagden denkt dat dat toch gaat om het meten van marketing ROI en 58% wil de customer experience laten bepalen wat het succes is en 45%  wil ‘overall sales’ als meetinstrument nemen. Hier de lijst van meetinstrumenten. Het opvallendste is eigenlijk dat er nog maar weinig overeenstemming is hoe we dit allemaal gaan meten en 44% van de CMO’s voelt zich ook nog niet goed daarop voorbereid.

ibm-marketing-succes.jpg
ibm-marketing-succes.jpg

Een opvallend effect van de shift van Push- naar Pull-marketing is dat promotie en marketing in elkaar over gaan. Meer dan 80% van de marketeers begrijpt dit. In mindere mate begrijpen SMO’s ook dat dit alles effect zal hebben op de value-chain en productontwikkeling, en op de bestaande distributie/verkoopkanalen. Minder dan de helft denkt dat ook prijs en prijsvorming door dit alles zal wijzigen. Dat is een opmerkelijk laag aantal, omdat Social Media de pricing aanzienlijk transparanter heeft gemaakt.

ibm-invloed.jpg
ibm-invloed.jpg

Welke skills hebben de marketeers nu in de nieuwe tijd nodig om persoonlijk succes te hebben? ‘leadership‘ zegt 65%; ‘creativiteit’ (60%), ‘analytics’ (45%), en slechts 25%: “Social Media Expertise“.

ibm-personal-success.jpg
ibm-personal-success.jpg

De aanbevelingen van het rapport zijn eigenlijk voorstelbaar: ‘voel je versterkt in plaats van gestrest!’ Dus beste CMO’s denk in opportunities en plaats van in problemen.

Om de discussie te volgen kun je naar de website van de IBM CMO study2011.

Wat in de studie verder niet aan de orde komt, maar wel een complicerende factor is, namelijk dat naast de snel opkomende Social Media Optimalisatie (SMO) als marketing tool de oude wereld van print, televisie, mailings, gewoon nog bestaat. Marketing kan nog steeds op de oude manier (en met meetbare successen) worden bedreven en op die terreinen zullen de marketing managers zich ook thuis voelen. Waar de online marketing ongenadig opstoomt zal de CMO’s van beide markten thuis moeten zijn, maar het is niet waarschijnlijk dat een marketing uit de oude school het zelfde profiel succes zal hebben als de Social Media Engeneer. Dat zal ons nog lang getuigen doen zijn van een interessante “competentie” strijd.

Mijn inschatting is dat als de snelheid van de ontwikkelingen het al mogelijk maken dat we op redelijk termijn tot een nieuwe standaard komen voor de interactieve online en Social Media Marketing, we daar toch zeker nog wel 10 jaar voor nodig hebben om online marketing qua vak weer enigszins te standaardiseren en stabiliseren. Belangrijk is daarbij ook of de opleidingen snel genoeg kunnen schakelen en SMO in de lesprogramma’s als vast onderdeel gaan opnemen.

In de afgelopen 7 jaar heeft in het kader van haar C-suite Studies IBM meer dan 15.000 top excecutives geïnterviewd van over de hele wereld. De daarop gebaseerde studies van IBM geven een mooi inzicht in de snel veranderende opvattingen, methoden en opportunities van de managers. Want met technologische gedreven veranderingen hebben veel bedrijven in het Internet tijdperk te maken. Deze studie over de marketing is tot stand gekomen na interviews met 1.734 CMO’s uit 64 landen en uit 19 verschillende branches. 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over IBM

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

Er is een grote doorbraak geweest in de wereld van kwantumcomputers, maar de kans is groot dat je daar niets over hebt gehoord. Het is namelijk niet echt een wereld waarvan grote aantallen mensen op de hoogte zijn. Wat e...

Technology10.02.2023

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

​De toekomst van computers?

Zou het mogelijk zijn als we de intelligentie van Einstein, de context van Gandhi en het geheugen van de gehele mensheid geconsolideerd kunnen aanbieden op een hybride computerplatform? Zijn we in staat, in de nabije toe...

Technology04.05.2020

​De toekomst van computers?

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

Google heeft laten weten dat het bedrijf een nieuwe doorbraak in kwantumkracht heeft bereikt in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift: Nature. De aankondiging komt precies een maand nadat...

Technology25.10.2019

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

De technologische ontwikkelingen in onze maatschappij volgen zich in quantum snelheid op. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af waardoor we steeds meer ondersteuning nodig hebben van intelligente systemen die...

Technology23.09.2019

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Microsoft heeft veel voor LinkedIn betaald toen ze die in 2016 kochten voor meer dan 26 miljard dollar, maar dat kan niet op tegen de 34 miljard dollar (in cash!) die IBM heeft gespendeerd aan het kopen van Red Hat. Dit...

Technology29.10.2018

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Techreus koopt ander model voor de toekomst
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die...

Technology25.10.2018

Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

'Eau d'intelligence artificielle'
​Oordelen over vooroordelen in AI

Ik had van het weekend voor het eerst de openhaard weer aan. Knetterend haardvuur vermengde zich met de geur van rode wijn. Op de achtergrond hoorde ik de muziek van George Michael “Listen without Prejudice!” Typisch...

Technology03.10.2018

​Oordelen over vooroordelen in AI

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

We hebben het al eerder gehad over Call for Code, een competitie die ontwikkelaars uitdaagt om technische oplossingen te vinden die voor, tijdens of na klimaat- en natuurrampen kunnen helpen. Maar wat kun je bedenken dat...

Technology07.07.2018

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

Verder lezen over Onderzoek

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes