Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan

Vorig artikel Volgend artikel
Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan

Nederlandse marketeers zien de toenemende invloed van online influencers, maar weten nog niet goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Dat blijkt onderzoek van LEWIS PR onder marketeers. Door het toegenomen gebruik van Sociale media zoeken deze marketeers naar manieren waarop ze platformen als Facebook, Twitter, weblogs en LinkedIn kunnen gebruiken om hun (toekomstige) klanten te bereiken

Uit het onderzoek blijt dat ongeveer twee op de drie marketeers (63%) online influencers (zoals populaire bloggers en invloedrijke Twitteraars) zien als een belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft (53%) van de ondervraagden betrekt online influencers ook al bij zijn social media strategie. Toch blijkt het nog moeilijk om te achterhalen welke influencers relevant zijn voor het bedrijf: 55 procent heeft hier geen of beperkt inzicht in.

Ook de manier waarop deze relatief nieuwe doelgroep kan worden bereikt, is nog niet duidelijk. De meest gebruikte manier is het aanbieden van algemene informatie over diensten en/of producten (69% van de ondervraagden). Zes op de tien marketeers (59%) gebruikt daarnaast persberichten en interviews om online influencers van informatie te voorzien. Daarnaast verwacht 54% van de ondervraagde marketeers het komende jaar meer budget vrij te maken voor het benaderen van online influencers binnen social media,


De resultaten van dit onderzoek bevestigen onze vermoedens: veel marketing- en communicatieprofessionals denken wel goed na over een social media strategie, maar hebben nog weinig kennis over online stakeholders” zegt Yvonne van Bokhoven, VP Western Europe, LEWIS PR.

Binnen online PR en marketing gelden in onze ogen vaak andere regels. Journalisten werken op een andere manier dan bijvoorbeeld populaire bloggers of invloedrijke Twitteraars. Niet alleen het vinden van de juiste online influencers is dus van belang, maar je moet ook weten je ze moet benaderen, als je wilt dat zij helpen je (toekomstige) klanten te bereiken.

Het onderzoek werd gehouden onder 122 Nederlandse marketeers, die werkzaam zijn in zowel B2B- als B2C-omgevingen. Het volledige en meer dan boeiende onderzoek over online influencers is hier te vinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies