Marketing06.07.2011

Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan


marketeer-weet-nog-niet-met-online-influ.jpg
marketeer-weet-nog-niet-met-online-influ.jpg

Nederlandse marketeers zien de toenemende invloed van online influencers, maar weten nog niet goed hoe ze hier mee om moeten gaan. Dat blijkt onderzoek van LEWIS PR onder marketeers. Door het toegenomen gebruik van Sociale media zoeken deze marketeers naar manieren waarop ze platformen als Facebook, Twitter, weblogs en LinkedIn kunnen gebruiken om hun (toekomstige) klanten te bereiken

Uit het onderzoek blijt dat ongeveer twee op de drie marketeers (63%) online influencers (zoals populaire bloggers en invloedrijke Twitteraars) zien als een belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft (53%) van de ondervraagden betrekt online influencers ook al bij zijn social media strategie. Toch blijkt het nog moeilijk om te achterhalen welke influencers relevant zijn voor het bedrijf: 55 procent heeft hier geen of beperkt inzicht in.

Ook de manier waarop deze relatief nieuwe doelgroep kan worden bereikt, is nog niet duidelijk. De meest gebruikte manier is het aanbieden van algemene informatie over diensten en/of producten (69% van de ondervraagden). Zes op de tien marketeers (59%) gebruikt daarnaast persberichten en interviews om online influencers van informatie te voorzien. Daarnaast verwacht 54% van de ondervraagde marketeers het komende jaar meer budget vrij te maken voor het benaderen van online influencers binnen social media,


De resultaten van dit onderzoek bevestigen onze vermoedens: veel marketing- en communicatieprofessionals denken wel goed na over een social media strategie, maar hebben nog weinig kennis over online stakeholders” zegt Yvonne van Bokhoven, VP Western Europe, LEWIS PR.

Binnen online PR en marketing gelden in onze ogen vaak andere regels. Journalisten werken op een andere manier dan bijvoorbeeld populaire bloggers of invloedrijke Twitteraars. Niet alleen het vinden van de juiste online influencers is dus van belang, maar je moet ook weten je ze moet benaderen, als je wilt dat zij helpen je (toekomstige) klanten te bereiken.

Het onderzoek werd gehouden onder 122 Nederlandse marketeers, die werkzaam zijn in zowel B2B- als B2C-omgevingen. Het volledige en meer dan boeiende onderzoek over online influencers is hier te vinden.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

Gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

Social Media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

Social Media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools