Marketing10.04.2011

Een Lor van Douwe Egberts. Who Else?


een-lor-van-douwe-egberts-who-else.jpg
een-lor-van-douwe-egberts-who-else.jpg

Soms wil je als blogger ook wel eens gewoon ongeneerd van je af schrijven. In een recensie bijvoorbeeld. En moet dat dan op DutchCowboys? Nou, niet persé, maar het gaat hier wel om de strijd tussen twee marketingbedrijven pur sang: Douwe Egberts en Nestlé (Nespresso), waarbij met name de laatste al vanaf het prille begin heeft ingezet op het Internet als voornaamste verkoopkanaal. Ik was denk ik een van de eerste Nespresso-drinkers in Nederland. Veel eerder in elk geval dan George Clooney. En wie aan Nespresso komt, komt een beetje aan mij.

Nespresso begon commercieel in 1991, tien jaar eerder derhalve dan de Senseo, hoewel deze laatste omiskenbaar hét marketingsucces werd van de jaren 0. Niet aan te slepen die Senseo-koffie-padzzzz. En leek het principe een beetje op Nespresso?
Als in: “een apparaat dat water door voorverpakte kleine hoeveelheden koffie pompt”?
Ach, een beetje dan. Senseo was al een soort me-too, maar dan innovatief, iets toevoegend aan het origineel. Senseo leverde ook koffie met een echte schuimkraag. Maar daarmee hield elke vergelijking met espresso ook wel op. De koffie bleef gewoon slappe Hollandse koffie. En het werd nog erger, want gaandeweg besloot Douwe Egberts dat je voor hetzelfde geld ook wel met wat minder koffie toe kon. Ze zullen wellicht gedacht hebben “het gaat immers om het schuim, niet om de smaak”. DE had met Senseo een goudmijn in handen, en bestreed elke copie van het concept te vuur en te zwaard, talloze rechtszaken volgden tegen elke vermeend inbreuk op de octrooien, tot de rechter in 2005 oordeelde dat het octrooi niet langer geldig was.

Niet getreurd, moeten ze bij DE gedacht hebben. Dan zijn de octrooien van Nespresso ook niet te beschermen.
Dus levert Douwe Egberts nu een echte ‘me-too’ lijn cupjes voor de Nespresso-machines. Niet alleen verkrijgbaar op Internet, maar ook bij de Albert Heijn bij mij om de hoek. Nou dat wilde ik wel eens proberen. Lor Espresso. Nou is lor een uitstervend woord in Nederland (het betekent oude lap, vodden), maar om dan je duurste koffie zo te betitelen vind ik wel heel gewaagd.

Maar goed, geprobeerd en blindgeproefd. En het is simpel: geen van de vier smaken kan ook maar tippen aan de originele van Nespresso. En dat tegen een prijs die op 3,09 euro voor tien cupjes ligt, tegen 3,30 voor tien cupjes bij Nespresso. Nog geen 7% goedkoper dus dan het origineel. En de smaak: tja, daar valt natuurlijk moeilijk over te twisten, maar dat de lor van DE veel slapper is – zelfs de sterkste smaak, Forza – is onbetwist. Het is alsof ik opeens een kopje Senseo uit mijn Nespresso apparaat krijg. Zelfde schuim, zelfde laffe smaak. Ik verdenk Douwe Egberts er inmiddels stiekem van dat ze het liefst iedereen weer aan de gewone filterkoffie willen hebben, en dat ze daarom alle andere methodes langzaam om zeep helpen.

Oh ja, nu krijg je bij de Lor van DE natuurlijk wél de befaamde Douwe Egberts punten. “Daarmee kun je sparen voor mooie cadeaus, of voor ‘gratis’ koffie”. Wel even doorsparen hoor, want je moet eerst 41 pakken Lor kopen, voor je 1 pakje bij elkaar gespaard hebt.

En vanwaar deze tirade? Gewoon, ik ben een koffieliefhebber en een marketeer. Ik heb respect voor de Philips/DE Senseo-combi, maar ben nooit echt onder de indruk geweest van de kwaliteit van de koffie. En deze me-too benadering jegens Nespresso vind ik niet alleen genant, maar gezien de prijs en de positionering ook hoogst arrogant.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen