Publiek kiest Kerstkaartjesdrukkerij.nl als Beste Kerstshop 2010

Vorig artikel Volgend artikel
Publiek kiest Kerstkaartjesdrukkerij.nl als Beste Kerstshop 2010
Tien shops streden de afgelopen week om de titel Beste Kerstshop 2010. Drie shops zaten uiteindelijk dicht bij elkaar qua aantal stemmen, maar de shop met de meeste stemmen is Kerstkaartjesdrukkerij.nl. Deze mag zich Beste Kerstshop 2010 noemen!
Naast de publiekswinnaar heeft de vakjury zelf ook nog twee juryfavorieten aangewezen: Bol.com en Kerstboombezorgen.com.

Kerstkaartjesdrukkerij.nl de grote winnaar

Het publiek koos met 18,3 procent voor Kerstkaartjesdrukkerij.nl. Deze kerstshop is een aanvulling op de hoofdshop: geboortekaartjesdrukkerij.nl. Men kan via de shop een geheel eigen gepersonaliseerde kerstkaart ontwerpen. Mocht je even geen inspiratie hebben, dan zijn er ook tal van voorbeelden en ontwerpen waar je voor kan kiezen. Een ander groot pluspunt, is dat de levertijd kort is is en bovendien inzichtelijk.

Juryfavorieten

Bij het kiezen van de juryfavoriet deelde de jury de 10 genomineerden op in twee categorieën.  Namelijk ten eerste “gekerstimizede” webshops, ofwel de shops die het hele jaar door uiteenlopende producten verkopen, maar die hun lay-out en acties speciaal op de feestdagen hebben afgestemd. Ten tweede seizoensgebonden webshops, ofwel de shops die puur en alleen kerstartikelen verkopen die relevant zijn rondom de kerst. De vijfkoppige jury verkoos de volgende webshops als hun favorieten:

  • Bol.com (in de categorie gekerstimizede webshops)
  • Kerstboombezorgen.com (in de categorie seizoensgebonden webshops)

De ingezonden webshops werden door de jury beoordeeld op een kerstlay-out, gebruikersvriendelijkheid, originaliteit, conversie, speciale acties en applicaties en geïmplementeerde social media.

Bol.com Juryfavoriet gekerstimizede webshops

In deze categorie springt Bol.com er het meeste uit voor de jury. Naast een uitgebreide cadeautips-wijzer heeft de webshop bijvoorbeeld een lootjestrekker, waarmee men handig verlanglijstjes en lootjes kan uitwisselen met andere mensen in hun groep. Daarnaast maken bezoekers ook nog eens kans op de inhoud van je verlanglijstje t.w.v. 250,-. Ook heeft Bol.com een adventskalender, waarin men dagelijks een kortingscode vindt voor een selectie producten.

Kerstboombezorgen.com Juryfavoriet seizoensgebonden webshops

In deze categorie is Kerstboombezorgen.com de juryfavoriet. Deze webshop heeft een aantal conversie verhogende aspecten ingebouwd. De bestelstappen zijn van te voren al duidelijk aangegeven, er staat een servicenummer in de header en de besteller ziet direct dat het mogelijk is zelf een aflevermoment te kiezen. Ook de social media actie viel in de smaak bij de jury “alleen erg jammer dat deze verstopt onderaan de pagina staat”, aldus jurylid Bram Alkema. Een goede tip dus voor volgend jaar!

Veel shops op de goede weg, nu de rest nog!

Initiator van de verkiezing is Byte Internet. Doel was om extra aandacht te creëren aan webshops die slim inspelen op de naderende kerst. “De verkiezing is een goede manier om webshops attent te maken op de mogelijkheden van de verschillende seizoenen, feestdagen of andere gelegenheden om meer conversies te genereren en daarmee de omzet te verhogen." volgens jurylid Jeffrey Bleijendaal.

Het aantal inzendingen was groot en dat maakte het voor de jury natuurlijk lastig om 10 shops te nomineren. Een luxeprobleem, want het is mooi om te zien dat er veel shops zijn die al heel bewust en tijdig inspelen op de feestdagen. Toch zijn er altijd nog shops die de feestdagen links laten liggen; een gemiste kans!

Belangrijk is dat shops niet alleen de kerstaankleding (design) aanpakken, maar juist ook kijken naar aspecten zoals een duidelijke en heldere bestelprocedure, die aansluit bij de feestdagen. Zo willen bezoekers namelijk wel zeker kunnen zijn van een tijdige levering van het bestelde product, het product dient immers vóór de kerstdagen binnen te zijn. Daarnaast haalt een verlengde tijd van “recht op teruggave” vroege bestellers over om op tijd te bestellen.

Meer content

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies