Spotify: Google’s antwoord op iTunes?

Vorig artikel Volgend artikel
Spotify: Google’s antwoord op iTunes?

Volgende week vrijdag spreekt Niklas Ivarsson hoofd licensering van Spotify op het Noorderslag Festival in Groningen. Het is onwaarschijnlijk dat hij daar de lancering van Spotify in Nederland gaat aankondigen. Spotify verliest geld op iedere gebruiker, alleen bij betalende gebruikers wordt er winst gemaakt. Zolang de verdeling gratis-betaald in onbalans is, zal naast de Scandinavische landen, UK, Frankrijk en Spanje een verdere expansie in Europa onlogisch zijn. Deze week leek het er even op dat met de introductie van de Google Nexus one ook Spotify USA aangekondigd zou worden. Want om in technische zin dominant-onderscheidend te zijn van andere smartphones wordt moeilijker en moeilijker. Juist met het leveren van concurrerende diensten zoals de Spotify streaming service, zou Google het verschil hebben kunnen maken ten opzichte van de iPhone.

Voor Spotify zou de Nexus de entreeticket kunnen betekenen tot de belangrijke Amerikaanse markt. Google zou vanwege de strategische relevantie van Spotify zelfs bereid zijn, eventuele verliezen te compenseren. Het Spotify-Nexus aanbod zou hebben kunnen bestaan uit een Premium (nu al beschikbaar in een aantal landen en smartphones) en Freemium model, waarbij context relevante advertenties voor een groot deel de rechtenafdracht kosten zouden dekken.

Spotify heeft ondanks de kapitaal injectie afgelopen jaar van 50 miljoen dollar nog geen winstgevend verdienmodel. De conversie van gratis naar betalende leden is te laag. Ieder niet betalende gebruiker bij Spotify is een serieuze kostenpost. Het zijn vooral de rechten die invloed hebben op de financiele resultaten: muziekauteurs moeten worden betaald (een minimum licentie is 85 cent), naburigerechten moeten worden afgedragen en natuurlijk de artiesten en hun muziekfirma’s. Naar schatting kost ieder klant tussen de 1,50 en 2 euro per maand. In de huidige set-up kunnen advertentie inkomsten die kosten nauwelijks compenseren. Paul Brown Sr VP Stratigic Partnership bij Spotify is desondanks niet ontevreden over de vooruitgang die Spotify het eerste jaar in de UK heeft gemaakt. Hij spreekt over 100.000 betalende gebruikers en dat zou duiden op een omzet van ongeveer 12 miljoen per jaar. Voor de rechthebbenden is er naast geld (de major platenfirma’s zijn voor een klein deel aandeelhouder binnen Spotify), nog een andere incentive om het Spotify initiatief te blijven steunen. Meer en meer onderzoeken tonen aan dat streaming een alternatief betekent voor (illegaal) downloaden en daarmee is on demand een serieuze optie naast ownership. Daarnaast heeft Apple met de overname van LaLa (een vergelijkbare dienst) een potentiële tegenhanger van Spotify in huis. Twee concurrerende muziek services bieden  de muziekrechten eigenaren meer onderhandelingsruimte dan een monopolistische streaming-iTunes. Wat dat betreft hebben ze in het verleden hun lessen geleerd.

De kosten voor een premium Spotify abonnement zijn ongeveer 10 euro per maand, naast advertentievrij luisteren is er ook een hogere bitrate van bijna 320 kbit/s en de mogelijkheid iedere maand 3333 songs als download op te slaan. Nederlanders kunnen ondanks de territoriale beperkingen toch het premium abonnement gebruiken, hier wordt uitgelegd hoe je dat kunt doen.

Meer content

Hennie van Kuijeren

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies