Marketing18.12.2009

Guerrilla actie ‘mag ik naar huis’


guerrilla-actie-mag-ik-naar-huis.jpg
guerrilla-actie-mag-ik-naar-huis.jpg

In de file, tijdens de massale griepvaccinaties, op de Miljonairs fair en op de kraamafdeling van ziekenhuizen: allemaal locaties waar de oproep ‘Mag ik naar huis?‘ de afgelopen weken opdook.

Daarmee vraagt Kerk in Actie, de hulporganisatie van de Protestantse Kerk, aandacht voor de kerstcampagne ‘Terug haar huis’. Via deze campagne krijgen straatkinderen in Ghana een nieuwe kans: opleiding en perspectief op werk in hun eigen dorp.

Behalve op viaducten boven de snelweg waar enorme spandoeken hingen met de tekst ‘Mag ik naar huis?’, stonden ook lifters langs de weg met dezelfde vraag en vroegen door Sinterklaas vergeten zwarte pieten in Amsterdam zich op 7 december af of ze ook terug naar huis mochten. “Kerstfeest is voor veel mensen een moment om naar huis te gaan, maar niet voor iedereen. Kerk in Actie vindt het belangrijk zich in te zetten voor mensen die geen huis hebben: van zwervers in Amsterdam tot straatkinderen in Ghana,” aldus Arie van der Plas, programmamanager van Kerk in Actie. “Met de Guerilla Marketing acties willen ze een brede doelgroep aanspreken en daarvoor hebben ze afgelopen weken ook het internet ingezet: Hyves, Facebook, Twitter, Flickr en Youtube.”

Kerk in Actie vraagt elk jaar tijdens de kerkdiensten op eerste kerstdag aandacht voor ‘Kinderen in de Knel’, waar het project in Ghana onderdeel van is. In de Ghanese hoofdstad Acra leven 25.000 kinderen op straat. Deze kinderen moeten vaak hard werken voor een schamel loon, waarbij ze worden uitgebuit. Kerk in Actie haalt de kinderen van straat, vangt ze op en biedt ze een opleiding aan. Door het project ‘Terug naar huis’ kunnen ze in hun eigen levensonderhoud voorzien en terug naar huis, terug naar hun thuisdorp om daar te werken en mee te bouwen aan een beter bestaan voor hun familie.