Marketing01.11.2009

Marktonderzoek Affiliate Marketing in Nederland


marktonderzoek-affiliate-marketing-in-ne.jpg
marktonderzoek-affiliate-marketing-in-ne.jpg

In het kader van haar studie heeft Inge Cornelissen begin 2009 een marktonderzoek gedaan over de Affiliate Marketing branche in Nederland. Haar stage liep op de affiliate marketing afdeling van Outrider.

Daar was een sterke behoefte naar een onderzoek over affiliate marketing.” Tijdens het onderzoek merkte ze dat er bij meerdere partijen grote behoefte was naar een dergelijk onderzoek.

Om de Affiliate Marketing branche zo volledig mogelijk in kaart te brengen, is er veel aan fieldresearch gedaan. In totaal heeft ze 20 interviews afgenomen met experts, affiliate netwerken, adverteerders, mediabureaus en affiliates. Na de lees meer een korte samenvatting van de belangrijkste conclusies uit het marktonderzoek.

* Voor online adverteren wordt er een groei van 16% verwacht. De deelnemende partijen verwachten dat Affiliate Marketing met 45% zal groeien in 2009.

* De kredietcrisis wordt voor de ontwikkeling van Affiliate Marketing als een kans gezien. Affiliate Marketing biedt een kredietcrisisproof afrekenmodel, door dat er wordt afgerekend o.b.v. ‘no cure no pay’.

* Verschuiving van vergoedingsmodellen van CPM naar hybride modellen.

* Toenemende vraag Affiliate Marketing bij adverteerders. De kennis die zij hebben is echter gering, maar zal in de toekomst wel gaan toenemen. Door de toename van kennis bij de adverteerders in de toekomst, kan verwacht worden dat Affiliate Marketing meer ‘in huis’ gedaan zal worden.

* Toename specialistische bureaus, zoals affiliate marketing afdelingen in mediabureaus en affiliate marketing bureaus.

* De affiliate marketing branche in Nederland in het jaar 2009 is volwassen aan het worden. De markt wordt steeds meer transparant. De branche moet echter nog meer transparant en professioneel worden. Gelukkig is er pas een IAB Taskforce opgericht voor Affiliate Marketing, dus hierdoor zal de branche professionaliseren en kan bijvoorbeeld cookiedropping meer bestreden worden.

* Kans voor Affiliate Marketing in de social media. Gebleken is dat adverteren bij social media websites groot effect heeft, echter doen adverteerders hier nog weinig mee.

* Hevige concurrentie tussen affiliate netwerken. Het aanbod is groot. Verwacht wordt dat de grotere affiliate netwerken de kleinere netwerken zullen overnemen. Het onderscheidend vermogen van de affiliate netwerken is niet groot. Voor een adverteerder maakt het niet dusdanig veel uit waar zij hun opdracht uitbesteden. Affiliate netwerken zullen dus meer onderscheidend moeten worden.

* Tussen intermediairs is er nog geen hevige concurrentie. Er is nog niet veel aanbod. In het buitenland zijn intermediairs echter groot. Wel is te zien dat er steeds meer specialistische partijen bijkomen in Nederland of dat adverteerders affiliate marketing zelf in huis gaan doen, hierdoor zal de toegevoegde waarde van de specialistische bureaus onder druk komen te staan en zal de concurrentie toenemen.

Het hele onderzoek is hier in PDF te downloaden.

Verder lezen over Onderzoek

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland