Hotel internet marketing

Vorig artikel Volgend artikel
Hotel internet marketing

Synovate heeft uitgezocht hoe men hotels vindt en hoe belangrijk bepaalde kenmerken van een hotel zijn voor de uiteindelijke keuze van een hotel. Het onderzoek is uit 2009 en hierbij zijn maar liefst 6300 mensen uit 10 landen (740 Nederlanders) ondervraagd. 

Het merendeel van de Nederlanders (75%) doet onderzoek, vindt een aantal interessante hotels en kiest vervolgens de meest geschikte. Slechts één op de tien Nederlanders kiest meteen voor het eerste de beste redelijke hotel dat men tegenkomt. Van de boekers in Nederland gebruikt 67% het internet. 41% van deze groep surft naar de website van een hotel en 26% bezoekt een hotel beoordelingssites. Slechts 11% van de Nederlanders informeert nog bij een 'offline' reisbureau. Wellicht open deur, maar de reisbureau gangers zijn vooral mensen in de leeftijdscategorie van 50-65+.

De helft van de Nederlanders is het er mee eens dat een negatieve hotelervaring de hele reis kan bederven en 91% van de Nederlanders geeft aan dat ze anderen over een slechte ervaring vertellen. Ook positieve ervaringen worden gedeeld: 95% deelt goede ervaringen met vrienden en familie. Websites als Tripadvisor en Zoover zijn dus van belang om mee te nemen in de social marketing activiteiten van de hotel marketeers.

Binnen vijf jaar heeft internet de helft van het marketingbudget
Meer onderzoek van Synovate laat zien dat het aandeel van het marketingbudget dat naar online activiteiten gaat het afgelopen jaar verder is gestegen van 21 procent naar 24 procent en naar verwachting van de Nederlandse marketeers zal binnen vijf jaar de helft van het budget naar online activiteiten gaan aldus het Tijdschrift voor Marketing.

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies