Marketing25.07.2009

To Free, or not to Free?


to-free-or-not-to-free.jpg
to-free-or-not-to-free.jpg

Het boek “Free: The Future of a Radical Price” van Chris Anderson heeft veel stof doen opwaaien. Zoals bekend schrijft Anderson in dit boek dat het gratis aanbieden van producten de toekomst heeft en dat de businessmodellen van bedrijven anders ingericht zullen moeten worden, om middels andere kanalen het geld te verdienen.

Volledig in lijn met de titel van zijn boek, is het audioboek dan ook gratis te downloaden. Bekende marketing- en sociologie goeroe’s kunnen het al niet met elkaar eens worden over het feit of Anderson het juist heeft of niet, dus ik heb ook absoluut niet de illusie dat ik na het luisteren van het boek de verlossende inzichten geef. Aangezien het ontegenzeggenlijk een onderwerp is waarmee de mediawereld (en eigenlijk alle branches) te maken krijgen zet ik hier toch even de verschillende meningen op een rij.

Chris Anderson
Het begint natuurlijk bij het lezen of luisteren van “Free: The Future of a Radical Price”.

Malcolm Gladwell
Journalist, socioloog en schrijver Malcolm Gladwell plaatst de nodige kanttekeningen bij de inhoud van Anderson’s boek in zijn review voor het tijdschrijft The New Yorker: Priced to Sell. Is free the future?”.

Seth Godin
Marketing goeroe, schrijver en ondernemer Seth Godin had nooit gedacht dat hij dit zou zeggen: “Malcolm is wrong”.

Chris Anderson
Anderson reageert op de kritiek van Malcolm Gladwell in de talkshow van Charlie Rose.

Kortom: de goeroe’s zijn het niet eens over een bijzonder interessant onderwerp. Dus wat is jouw mening? Mijn outtake uit dit alles is heel simpel: zorg dat je product bijzonder/onderscheidend is, waarmee je van waarde bent voor een consument. Via directe betalingen of indirecte inkomsten (model van Free) vind je per onderneming een geschikt business model. Het gaat mij te ver dat Anderson zijn theorie als wetmatigheid verkondigt. Zoals Gladwell zegt: “The Times gives away its content on its Web site. But the Wall Street Journal has found that more than a million subscribers are quite happy to pay for the privilege of reading online.”

Er leiden meer wegen naar Rome.