Marketing26.03.2009

Digital Outlook Report 2009


digital-outlook-report-2009.jpg
digital-outlook-report-2009.jpg

Voor de 5e keer publiceert Razorfish het Digital Outlook Report, een 175 pagina’s tellend boekwerk met alle online trends van 2009. Razorfish – tegenwoordig onderdeel van Microsoft Advertising – is een van de grotere interactieve marketingbureaus.

Interessante trends in 2009 volgens het rapport:

1. Vanwege de recessie zullen adverteerders zich (nog) meer richten op “meetbaarheid” en “differentiatie”. Er komt een veel sterkere focus op ROI en campagnes moeten echt een unieke merkervaring bieden.

2. Search advertising budgetten zullen niet immuun blijken voor de slechte economie. Voor de eerste keer zullen search marketers te maken krijgen met bezuinigingen op hun budget. SEO en meetbaarheid zal (nog) meer aandacht krijgen.

3. Social Influence Marketing ™ gaat mainstream. Er is een kritische consumentenmassa ontstaan in de sociale netwerken, marketers beginnen social marketing beter begrijpen en zullen meer dan ooit marketing in de handen van consumenten leggen.

4. Het aantal online advertentienetwerken concentreert zich; ‘open ad exchanges’ waar advertentieruimte wordt verhandeld zullen zich verder ontwikkelen.

5. Mobile wordt slimmer. Een voorbeeld hiervan is de toevoeging van GPS waardoor nieuwe locatie gebaseerde diensten als Wikitude mogelijk worden.

6. Onderzoek en analyse zijn belangrijker dan ooit. Traditionele onderzoeksbureaus zullen merken dat de huidige mediamix modellen niet meer werken in het digitale tijdperk, waar de media niet los van elkaar gezien kan worden maar een integraal geheel vormt.

7. Er ontstaan nieuwe “Portable” en “beyond-the-browser” contactpunten tussen consumenten en merken. Denk hierbij aan (mobile) game consoles, multi-touch etalageruiten en nieuwe browsers als Cooliris. Allemaal kansen om op een onderscheidende manier met de consument te communiceren.

Je merkt wel dat het rapport voor de US geschreven is, desalnietemin interessant om even door te bladeren.