De CD laten voor wat het is

Vorig artikel Volgend artikel
De CD laten voor wat het is

De muzieksector moet de cd zo snel mogelijk los gaan laten. Alleen dan zal online distributie een serieus model gaan opleveren, aldus analistenbureau Gartner. De cd blijft de grootste rem op de doorbraak van alternatieve modellen, want de sector blijft namelijk terughoudend om in andere businessmodellen te investeren zolang de sector in grote mate afhankelijk is van de compact disk. "Alleen daarom zijn platenlabels er niet in geslaagd de piraterij de nek om te draaien, noch hebben zij veel gedaan om het zakelijk model van de oude platenlabels te vernieuwen," aldus Mike McGuire van Gartner.

Hij verwacht de doorbraak van breedband internet tegen 2012. Dan zal driekwart van de consumenten in de VS over breedband beschikken. Volgens het vakblad Datanews ligt de breedbandpenetratiegraad In België al op 50% en verwacht wordt dat dat cijfer in de komende jaren nog fors zal stijgen. In Nederland ligt de breedband penetratie nu al rond de 80%. Daarnaast biedt ook de opkomst van notebook computers en smartphones nieuwe kansen om muziek te marketen en verspreiden.

Gartner wil nieuwe diensten zien, waarbij consumenten bijvoorbeeld zelf een schijfje branden. Maatschappijen zouden daarmee fors kunnen besparen op de voorraad- en transportkosten. Nieuwe nummers zouden daarnaast altijd eerst online moeten worden uitgebracht, zodat de marketing via sociale netwerken kan lopen.

Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies