Marketing05.12.2008

DDMA Dialogue Challenge


ddma-dialogue-challenge.jpg
ddma-dialogue-challenge.jpg

De winnaars van de DDMA Dialogue Challenge zijn bekend. Deze “Challenge” is in het leven geroepen om de startende marketeers bij adverteerders kennis te laten maken met het vakgebied dialoogmarketing, o.a. via de specialistische vakkennis en ervaring van de leveranciers. In editie 2008 stond de KPN case over MobielTV centraal.
 
Een onderdeel van het winnende advies dat de jury enthousiast ontving was een member-get member-actie voor klanten die nu veel gebruik maken van MobielTV. Robbert Klein Twennaar (jurylid namens KPN): “De member-get-member actie was een goed uitgewerkt idee waar KPN nu ook verdere invulling aan gaat geven.

De 14 junior marketeers van de DDMA Dialogue Challenge pitchten 2 december hun DM-strategie voor KPN MobielTV bij een professionele jury. Dit ter afsluiting van de Dialogue Challenge: een vijf weken durende stoomcursus dialoogmarketing in wedstrijdvorm. De jury was onder de indruk, maar kritisch, aldus jurylid Robbert Klein Twennaar (KPN). De cursisten vonden het een leerzame en vooral leuke  ervaring om theorie en praktijk op deze manier te combineren en om in groepsverband de verschillende expertises te bundelen.

De rookies werkten de afgelopen weken in drie teams samen om een marketingstrategie te ontwikkelen voor KPN MobielTV. De uitkomsten waren prikkelend. Zo stelde een groep voor Mobiele TV te koppelen aan voetbal om zo “geen wedstrijd meer te missen”. Ook kwam de suggestie de propositie te veranderen van ‘nooit meer wachten’, naar ‘mis het niet’ om een bredere doelgroep aan te spreken. De marketeers droegen concrete adviezen aan om meer aan cross- en upsell te doen op basis van het huidige belgedrag van KPN klanten. Een onderdeel van het winnende advies dat de jury enthousiast ontving was een member-get member-actie voor klanten die nu veel gebruik maken van MobielTV. Robbert Klein Twennaar: “De member-get-member actie was een goed uitgewerkt idee waar KPN nu ook verdere invulling aan gaat geven.”

De jury bestaande uit Robbert Klein Twennaar (KPN), Michiel Hogerhuis (Cherry3company), Marinka Hengeveld (Acxiom), Sandra Horlings (WingsUnltd), Theo van Vugt (Tijdschrift voor Marketing) en Johan van Mil (Dialogue Company) hadden er een zware dobber aan de uiteindelijk winnaar te kiezen. “Iedere groep heeft sterke punten, maar wij hadden overall graag een grotere focus gezien op de propositie. Waarom moet die klant NU mobiele TV aanschaffen?”.

De winnende groep (Gwen Timmer, War Child / Suzanne van Alphen, Cordaid / Bea Gielen, Center Parcs / Marleen Zeeuwen, APG / Willem Stienen, Wegener Nieuwsmedia) sprong er voor de jury uit omdat zij goed rekening hadden gehouden met belgedrag van bestaande KPN klanten en met de financiën. “De jury heeft een groot vertrouwen in de executie”, aldus Klein Twennaar.

De DDMA Dialogue Challenge is in het leven geroepen om de startende marketeers bij adverteerders kennis te laten maken met het vakgebied dialoogmarketing, o.a. via de  specialistische vakkennis en ervaring van de leveranciers. Gezien de positieve reacties en de overinschrijvingen voor de eerste editie, zet DDMA haar Dialogue Challenge in 2009 voort. Interesse? Neem contact op met de DDMA.