Europese winnaars Mouse Awards bekend

Vorig artikel Volgend artikel
Europese winnaars Mouse Awards bekend

De winnaars van The Mouse Awards 2008 - Microsofts jaarlijkse competitie voor digitale creativiteit in Europa - zijn bekend. Media- en creatieve bureaus hebben hun beste campagnes ingediend, die het afgelopen jaar op het online advertentieplatform van Microsoft hebben gelopen. Hieronder vallen campagnes op MSN.nl, Windows Live, Office Online, ingame en mobiel. In totaal zijn er tien winnende awards toegekend. Hiervan komen zes winnende campagnes uit de UK. De winnaars gaan er vandoor met prijzengeld en deelname aan het internationale Cannes Lions Advertising Festival. Ondanks zeven nominaties heeft er geen Nederlandse campagne gewonnen.

In Barcelona is een internationale jury van creative directors bijeengekomen om alle inzendingen aandachtig te bestuderen. De prijzen zijn toegekend in vijf verschillende categorieën.

David Pugh Jones, Creative Strateeg bij Microsoft en gastheer tijdens de jurybijeenkomst: "We hadden dit jaar een aantal  ingezonden campagnes die er echt uitsprongen. Het gebruik van video werd over het algemeen gezien als winnend online format – bij tweederde van de winnende campagnes was video geïntegreerd in de campagne. Ik kijk ernaar uit in hoeverre video ook glansrijk aanwezig zal zijn in Cannes en hoe het de gouden Mouse Award-winnaars zal vergaan bij de toekenning van de Cyber Lions awards."
 
Flo Heiss, Creative Director bij Dare en juryvoorzitter van de Mouse Awards 2008 voegde hieraan toe: "We hadden een enorme variëteit aan advertenties te jureren dit jaar. Het niveau van de ingezonden campagnes is - in vergelijking met andere jaren - drastisch verbeterd. Het was een eer om voor een dag met andere creatieven bij elkaar te komen en te debatteren over wat de industrie vooruitbrengt. We hebben geweldige advertenties gezien – sommigen hadden een hoge entertainmentwaarde, waar we hard om moesten lachen – een zeldzaamheid in digitale media. Anderen waren zo ontzettend mooi uitgewerkt en vatte datgene perfect samen waar digital advertising werkelijk om draait."

Hieronder de winnaars per categorie:

* Financiële Dienstverlening


Ondanks een groter aantal inzendingen in de categorie financiële dienstverlening, loopt de digitale creativiteit in deze sector achter op de rest. Er is hier dan ook maar één award toegekend.
Creatief bureau Akestam.Holst behaalde brons voor de ‘No Difference’ campagne voor de Zweedse bank SBAB. Volgens de jury, is de uitwerking van deze campagne niet uniek, maar is de uitwerking en relevantie voor de doelgroep ’volmaakt’.

* Liefdadigheid – en overheidsinstellingen


Profero is beloond met brons voor hun ‘Cannabis’ campagne voor COI, een overheidsdepartement in de UK. Een korte online film, gaf de gevaren weer van het misbruik van cannabis en steekt naar jongeren de hand uit dit te bespreken met ‘FRANK’. Brons is toegekend door de heldere boodschap over te brengen aan jong beïnvloedbaar publiek met behulp van een gepast medium.

* Toerisme en verkeer

De meeste awards zijn toegekend in de categorie toerisme en verkeer, met 1 bronzen, twee zilveren en één gouden awards blinkt dit segment uit. Brons is gewonnen door het Italiaanse bureau RMG Connect voor de ‘Upsidown’ campagne voor Trentino Spa, zij hebben Trentino neergezet als een droombestemming voor snowboarders.

De eerste zilveren award ging naar Tribal DDB London en de ‘Mid Life Crisis’ campagne voor de  VW Passat met een aantal door gebruikers geïnitieerde, interactieve en klantgerichte video’s.

Lean Mean Fighting Machine won ook zilver voor de Emirates ‘Keep Discovering’ campagne. De jury beschreef de campagne als  “goed uitgevoerd, inspelende op het avontuurlijke van de consument met een grote aantrekkingskracht.”

De gouden award in deze categorie ging naar het Engelse bureau Lean Mean Fighting Machine voor hun Emirates campagne – ‘Non Stop Fernando’. Goud is toegekend vanwege de pure pracht en eenvoud van het idee. Getoond wordt een man die 14 uur sprak om de gelijkwaardige lengte van een direct vlucht van Dubai naar Sao Paulo te promoten. De interactie met de gebruiker in de video player bestaat uit de daadwerkelijke ervaring. Volgens de jury was de campagne creatief briljant en een enorm inspiratievoorbeeld.

* Niet-duurzame consumentengoederen

Beloond voor een simpel idee, maar met een mooie uitwerking en een goede interactie met de gebruiker kreeg het Spaanse bureau Netthink’s ‘ImpossiBLOG is nothing’ voor hun Adidas campagne een gouden award. In dit segment zijn geen bronzen of zilveren awards toegekend.

* Media, telecommunicatie en entertainment

In de categorie media, telecommunicatie en entertainment is een gouden en een zilveren prijs uitgereikt. Zilver ging naar het Zweedse creatief bureau Daddy met hun ‘Telia Safety’ campagne voor de breedband internet provider Telia Sonera vanwege een erg goed uitgewerkte campagne ter promotie van een antivirus-service voor Telia klanten.

Lean Mean Fighting Machine ging er vandoor met goud voor Virgin Games Virgin Bets ‘Big Brother’ campagne. Deze werd onderscheiden met de begeerlijke ‘Best Use of the Microsoft Advertising Network’ prijs. De campagne gooide hoge ogen bij het jurypanel – “de advertentie gaat verder dan het formaat, maakt perfect gebruik van een verborgen boodschap”, “sleept de consument enorm goed mee” en is “simpelweg ontzettend grappig.”

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies