Het gerucht ging al een tijdje, maar is nu eindelijk bevestigd: MySpace start in samenwerking met de grote platenmaatschappijen een Music Service. Alle labels, met uitzondering van EMI (dit label heeft net een nieuwe digitale director aangesteld, lees DC van gisteren), hebben licentie overeenkomsten afgesloten met de News Corp onderneming. De exacte inhoud van de samenwerking is nog niet duidelijk, maar volgens MySpace CEO Chris DeWolfe kunnen alle MySpace gebruikers vanaf deze zomer naar gratis muziek streams luisteren. Daarnaast kunnen ze bijvoorbeeld ringtones en concertkaartjes kopen en natuurlijk tegen betaling muziek downloaden. Met de overeenkomst van deze week gaat MySpace een in omvang vergelijkbare catalogus voeren als iTunes. Momenteel is MySpace al een vrijplaats voor duizenden muzikanten die hier via “friends” een groep trouwe fans kunnen opbouwen. Met meer dan 100 miljoen actieve leden en 30 miljoen maandelijkse bezoekers, is dit bij uitstek en geschikte Meet & Greet plaats voor muzikanten.
Maar de commerciële vertaling van friend-naar-fan-naar-verkoop was echter niet onverdeeld succesvol. De SnoCap widget die artiesten in staat stelde individuele tracht te verkopen, werd alleen door Warner Music ondersteund en dan alleen met DRM beveiliging. Die DRM gaat er in het nieuwe systeem af. Volgens insiders hebben de labels toegestemd op basis van een Joint Venture model en zien ze mogelijkheden om de teloorgaand van de megastore CD winkels, met duizenden MySpace winkeltjes te compenseren. De tegenprestatie voor gratis muziek streams is targetteed advertising en daar is MySpace naar eigen zeggen heel goed in. DeWolfe: “We hebben een organisatie met 200 profesionals en een van onze kerncompetenties is advertentie targetting en verkoop in combinatie met sponsor acquisitie.” Dat laatste heeft MySpace vorig jaar bewezen toen ze “State Farm Insurance” binnenhaalden als sponsor van een online Linkin Park en My Chemical Romance concert.
Benieuwd wat andere social networks als Facebook gaan doen.
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over MySpace
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Technology01.07.2022
NASA’s hitteschild voor Mars mag worden getest in de ruimte
In 2040 al naar Mars?Entertainment02.06.2015
De oprichter van MySpace is vandaag de dag wereldreiziger
Online16.01.2015
Is Myspace bezig aan een comeback?
Social Media15.01.2013
Justin Timberlake presenteert nieuwe single samen met opening nieuwe Myspace
Social Media17.11.2012
Nieuwe eigenaren Myspace: ‘Het huidige internet is best wel saai’
Social Media27.09.2012
Past Myspace 2.0 in de tegenwoordige ‘Facebook-maatschappij’?
Social Media18.04.2012