Merkimago Microsoft in vrije val

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens een studie (download hier de .pdf) gepubliceerd door CoreBrand krijgt het imago van Microsoft zware klappen te verduren bij Amerikaanse bedrijven. Het bedrijf ondervroeg 12.000 bedrijven over hun voorkeuren in termen van merken.

Microsoft zakt van de 38ste naar de 59ste plaats terugzakt en verliest hierbij 21 punten. De schok voor Bill Gates & Co is nog groter indien men weet dat de uitgever uit Redmond in 2004 nog 11de stond en in 1996 nog eerst. Microsoft zal daarmee in de toekomst zwaar onder vuur komen te liggen van Toshiba (71ste positie, wint 10 plaatsten).

In zijn analyse identificeert James Gregory verschillende factoren van deze achteruitgang: de teleurstelling die Windows Vista veroorzaakte in bedrijven, de advertentiecampagne van Apple in de Verenigde Staten « I’m a Mac, I’m a PC » dat een deuk betekende voor het  imago van Windows, alsmede de moeilijkheden die Microsoft ondervond om haar activiteiten te diversifiëren, ondermeer in de sector van de online publiciteit.

Onder de andere bedrijven uit de IT-sector die in de Top 100 van CoreBrand worden vermeld vinden we Sony (21ste), Xerox (49ste), Canon (82ste) of nog, Motorola (94ste).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies