Verslag Fusion 2007 (Frackers en Tex Gunning)

Vorig artikel Volgend artikel
1195216772logo-fusion-2007

Thema: dynamiek van digitalisering, globalisering en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wederom werden de sprekers op het marketing event Fusion geïntroduceerd door dagvoorzitter Jeroen Smit (o.a. bekend van BNR). Dat hij dit al voor de 4e keer deed, bleek wel uit zijn geroutineerde optreden waarbij gelukkig ook de kritische noot niet ontbrak.

Hieronder een korte samenvatting van een aantal presentaties.

Wake up call De wake up call van de heren Goos Eilander (Trendbox) en Michiel Frackers (Small Media Group). Presentatie over de verandering op het gebied van marketing en communicatie..

Eilander kwam met een onderzoek over het verband tussen schuldgevoel en gedrag voor een beter milieu.

Frackers sprak o.a. over local search en de opkomende trend van social networking met als voorbeeld het verhaal van Esmee Denters die door het plaatsen van haar eigen filmpje op you tube uiteindelijk op de beruchte bank bij Oprah terecht kwam .

Marketing moet zichzelf opnieuw uitvinden Tex Gunning (thans nieuwe bestuursvoorzitter bij Vedior voorheen werkzaam bij Unilever en vanaf begin 2000 was hij verantwoordelijk voor Unilever Zuid-Oost Azie).Hij sprak over minder merkloyaliteit door gebruik van dezelfde marketingtools, dezelfde adviseurs en dezelfde trukendoos hierdoor ontstaat een te groot aanbod van hetzelfde.

Marketeers moeten zich meer bezig houden met maatschappelijke vraagstukken zoals de gap between the rich and the poor, milieu problematiek, global warming en armoede. In zijn presentatie gaf hij meerder voorbeelden van deze problematiek.

De consument is zich meer bewust van deze globale problemen en stelt mede daardoor hogere eisen aan een merk. Als men inziet dat een merk zich onrechtmatig gedraagt, kan men op termijn overgaan tot een boycot van een merk. Bijvoorbeeld sportschoen die wordt gemaakt in China onder erbarmelijke omstandigheden. Het gaat de consument op den duur meer om het bedrijf achter het merk en waar deze voor staat, dan het merk zelf.

De boodschap die hij wil over brengen is be more do less, en de noodzaak in marketing van zingeving, betrokkenheid en leiderschap.

Al met al een zeer interessante presentatie.

Marieke Goijarts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies