Rotten, corruptie in de voedselindustrie, niet geschikt voor mensen met een zwakke maag

Rotten, corruptie in de voedselindustrie, niet geschikt voor mensen met een zwakke maag

Vorig artikel Volgend artikel

Morgen start de indrukwekkende documentaire-reeks Rotten over corruptie binnen de voedselindustrie. Food is hot, maar waar het eerst ging om de lekkerste recepten en gezond eten gaat het tegenwoordig ook over de schaduwkant van de voedselindustrie. Daar waar je als normale mensen geen weet van hebt. Je kunt maar beter niet alles weten wat er in je voedsel zit anders kun je straks niets meer eten. Zo’n zin uitgesproken door slimme mensen. Dat is waar het vandaag om gaat. Wat weten we werkelijk over ons dagelijks eten. De herkomst, hoe vers is het, is het gemanipuleerd, zitten er stoffen die ongezond zijn voor ons? Het antwoord moeten we schuldig blijven, we hebben geen flauw idee.

In de 6-delige reeks over de globale voedingsindustrie krijg je een inzicht in wat er zich werkelijk afspeelt. Waarschijnlijk zullen na het zien van deze serie wederom mensen hun eetgewoontes (drastisch) gaan aanpassen. Als we even teruggaan in de tijd komen we bij de film Cowspiracy en de vorig jaar gelanceerde What the health, twee documentaires die beide ingaan op het eten vlees en de impact van vee-industrie op het milieu. What te health kreeg veel kritiek en zou zeer onzorgvuldig zijn gemonteerd. Slechte journalistiek werd het genoemd maar ondanks de kritieken groeit het aantal mensen die volledig ‘vegan’ wel.

Het gevaar van de eerder verschenen documentaires is dat we soms alles aannemen wat we zien. Dat gaat veel te ver, het is belangrijk dat we zelf ook al deze informatie leren filteren en dat is zeker niet makkelijk. De serie Rotten is geproduceerd door Zero Point Zero, het moederbedrijf van Food Republic (en de makers van Wasted).

Wat Rotten ons echt gaat brengen moeten we afwachten. Vanaf morgen gaan we het zien en wie weet ontstaat er zo maar een discussie over de inhoud van deze documentaire reeks en kun je reacties verwachten van ‘believers’ en ‘non believers’. Zeker is dat voedselindustrie zal moeten reageren waardoor de complexiteit en juistheid van informatie over ons voedsel alleen maar zal toenemen. Nieuws en nep-nieuws zie het maar te onderscheiden. Een ding is zeker, we gaan kijken.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies