Le Web 2007 ochtendsessies

Vorig artikel Volgend artikel
1197382653leweblogo

Vandaag is de eerste dag van Le Web3 in Parijs. Internet Marketeers, geeks, adverteerders en iedereen die ‘iets’ heeft met het Web zijn aanwezig op dit event.

Er werd aangekondigd dat er grote rijen zouden zijn bij de ingang. Dat viel echter mee waardoor de Nederlandse afgevaardiging van bloggers en twitteraars op de voorste rijen plaats nam in afwachting van de opening van de conferentie.

In de Herald Tribune werd aangekondigd dat LeWeb de grootste wifi-connectie ter wereld zou hebben. Helaas bleek al snel dat die connectie niet zo stevig was als gedacht.

Le Web startte vier jaar geleden als les Blogs en is inmiddels toe aan de vierde editie. In deze editie zijn het niet meer alleen de bloggers, maar ook juist de bredere community die geinteresseerd is.

We starten deze morgen met de opening van de organisator Loic Le Meur, oprichter van onder meer Seesmic. Hij benadrukt de historie van Le Web en dat Le Web ‘breder’ wil dan alleen de technologiebranche waarbij zelfs politici aanwezig zijn en zullen spreken.

Web 2.0 - The Dark Side De eerste sessie was een panel met Jaewoong Lee (biggest internet portal in Korea, 800 miljoen pageviews per dag!), Chris Alden van Six Apart, Dan Rose van Facebook en Michel Jaccard, een jurist die gespecialiseerd is in IT.

Het panel ging eerst in op privacy issues: wat kan je van iemand vastleggen en wat niet en hoe ga je daarmee om.

Lee vergelijkt het pesten op het web met pesten op school. Er was een initiatief voor een Online Identity voor iedereen, vanuit Koreaanse regering opgezet. Dit was niet de ideale manier van werken. De informatie moet niet in handen zijn van de overheid.

Michel Jaccard geeft een juridisch inzicht in wiens verantwoordelijkheid waar ligt. Je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor wat je zelf online zet, maar het is makkelijker om bedrijven aan te pakken. Vandaar dat vaak de service providers worden aangepakt. Maar het zou beter zijn om individuele personen aan te pakken.

Rose van Facebook gaat kort in op de strubbelingen die facebook de laatste tijd heeft doorgemaakt met hun advertentiesysteem Beacon (deze legde gegevens van gebruikers vast en liet vervolgens ‘vrienden’zien wat je gekocht had.). Hij geeft toe dat Facebook niet snel genoeg gereageerd heeft op wat er gebeurde. Gebruikers hadden geen controle, maar gebruikers moeten zelf de knoppen kunnen bedienen.

Duidelijk wordt dat advertenties in de toekomst ‘Part of the experience’ zijn, iets waar Google met Adwords en Adsense al mee begonnen is. Advertenties worden meer ‘social’, meer individueel. Van belang zijn daarbij wel de reviews. Reviews worden serieuzer genomen als je weet van wie ze komen.

De vraagt rijst Hoe ver je kan gaan met het opslaan van gegevens. De jurist Jaccard geeft uitkomst: Je hebt het recht om te vragen om content weg te halen. “Legally the user has all the rights”. De rechten liggen dus bij de gebruiker, maar de effort om iets te kunnen verwijderen blijft groot.

Persistent communication and its impact on being social Evan Williams, mede-oprichter van Twitter, ging in op het succes van de dienst. Het draait bij Twitter volgens Williams veel om keeping it simple. Juist door beperkingen op te leggen wordt je product beter. Zo geeft hij het voorbeeld van het succes van fotolog. Door capaciteitsbeperkingen begon fotolog met slechts de mogelijkheid om een foto per dag te uploaden. Dit zorgde juist voor een boost van de community omdat de gebruikers op andere foto’s gingen reageren.

Williams benadrukt eens te meer dat het succes van Twitter zit in de eenvoud: keep it simple. Zo is Twitter ook begonnen. De bedenkers hebben 1 item uit MSN Messenger gepakt (de statusmogelijkheid) en hebben daar een nieuw product van gemaakt. Ze wilden bovendien expliciet dat het mobiel te gebruiken was. Ze zijn daarom gaan denken vanuit de theorie “What can we take away to create something new?”. Resulterend in een product wat simpel en succesvol is.

Williams geeft overigens aan dat het niet betekent dat er geen nieuwe features (mogen) komen. Juist bepaalde features zoals Twitterific of Twitbin maken het eenvoudiger voor de gebruiker en zijn dus toe te juichen. Op een vraag uit de zaal van Robert Scoble over “how do you know when to stop taking up features: antwoord Williams dan ook: goed blijven opletten.

Making your information social Na de presentatie van Williams was het weer tijd voor een leuk gesprek op de bank. Plaats namen Sarah Lacy, journalist van onder meer Newsweek. Zij sprak geanimeerd met Kevin Rose van Digg .

Rose is geen man van grote groepen en zat eerst onwennig op de bank. Doordat de twee elkaar duidelijk kenden en een klik hadden ontstond er een leuk gesprek wat wel heel duidelijk ‘ons kent ons’ was. Er kwamen een aantal leuke punten langs.

De focus van het gesprek lag niet op hoe Digg werkt, maar hoe ondernemen in de internetwereld van Rose werkt. Toen Digg begon was het klein en was er nog geen sprake van web 2.0. Met die gedachtengang is het dus ook niet opgezet. Ze wilden gewoon iets bouwen wat handig en nuttig was.

Rose heeft drie startups (oa Pownce). Volgens hem is dat misschien een beetje teveel van het goede. Hij geeft het advies eigenlijk maar bij een te blijven. Zijn credo voor ondernemers is er een die je wel meer hoort van succesvolle ondernemers: Just do it.

Rose is wel van mening dat er momenteel te weinig innovatiefs gebeurt op het web. Er zijn teveel copy cats en te weinig nieuwe intiatieven.

Tot slot werd Rose nog gevraagd hoe belangrijk het is dat hij in Silicon Valley zit. Rose geeft aan dat dat wel degelijk een belangrijke rol speelt. Alle ‘grote namen’ zijn er aanwezig. Op een feestje praten met oprichters en eigenaren van bedrijven als TechCrunch, Flickr en Yahoo geeft meer mogelijkheden en kansen. Op naar Silicon Valley dus!

Why books and school lectures still exist Het eerste deel werd afgesloten door Hans Rosling. Deze Zweedse visionair op het gebied van globale ontwikkelingen gebaseerd op statistische informatie en toekomstvisie.

Gaf een beeld van de ontwikkeling van de wereld door de eeuwen heen. Levensverwachting, grootte populatie en welvaart geven aan hoe de wereld zich ontwikkeld heeft.

Hij deed dat door middel van hele mooie weergaves in Gapminder. Een absoluut hoogtepunt van de ochtend die moeilijk in woorden is samen te vatten.

Wil je een beeld hebben van zijn presentatie zou je die van TED 2007 kunnen terugkijken. De presentatie van vandaag was een onderdeel daarvan. Maarten zal een videoregistratie later online zetten.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies