3 miljoen bezoekers in eerste maand iTV-experiment ABC

Vorig artikel Volgend artikel
1148128929itv

Zo'n maand geleden kondigde ABC aan 'n paar populaire Amerikaanse series als 'Lost' en 'Desperate Housewifes') via 't Disney netwerk de-day-after te gaan aanbieden. Cnet meldt dat dit al in de eerste maand 3 miljoen kijkers heeft opgeleverd.

ABC gaf zichzelf een testfase van 2 maanden om diverse businesmodellen te proberen: betaald kijken en onbetaald, maar dan met ad's. In de eerste maand van uitzending kreeg iedere uitzending 1 korte commercial van 10 seconden mee, voorafgaand aan de show, en 3 commercials tijdens de serie. Die kon je of uitzingen, of doorklikken naar de adverteerders' site...

Als die-hard-fan van de serie was er ook nog een andere optie: kopen via iTunes. In dat geval kreeg je de serie wel zonder commercials. De onbetaalde mogelijkheden werden zo volledig afgedekt met gesponsorde content, maar info over de inkomsten daaruit heeft alleen ABC. Of 't betaald model even succesvol wordt, is zeer de vraag: kort geleden toonde een groot Amerikaans iTV spektakel aan (March Madness), dat 't gesponsorde model via ad's t.o.v. 't betalen aan de poort, voor een ver-tig-voudigd aantal bezoekers zorgde. CBS Sports Online, uitbater van de rechten, houdt voorlopig vast aan die formule.

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies