Bijna 2 miljoen Nederlanders maken gebruik van video-on-demand

Vorig artikel Volgend artikel
Bijna 2 miljoen Nederlanders maken gebruik van video-on-demand

Uit gegevens van de stichting Filmonderzoek blijkt dat het aantal Nederlanders dat via video-on-demand thuis naar films kijkt in 3 jaar tijd meer dan verdubbeld is. Inmiddels maken bijna 2 miljoen Nederlanders gebruik van video-on-demand. De omzet is opgelopen naar ±72 miljoen euro. Met VoD kunnen consumenten tegen betaling een film kijken via bijvoorbeeld een interactieve decoder van een kabelmaatschappij, via iTunes of via een Smart TV. 

Vooral gezinnen met kinderen waarvan de ouders hoog opgeleid zijn, hebben het gemak van VoD ontdekt. Onder de frequente kijkers bevinden zich relatief vaak jongeren en mannen. Daarnaast komt uit het onderzoek duidelijk naar voren dat de 25 tot en met 44 jarigen een belangrijke groeimarkt vormen. En ook is VoD meer in trek bij stedelingen en de hogere inkomens. Hierbij maakt de helft gebruik van de diensten van kabelaanbieders zoals Ziggo en UPC. Een derde kijkt via telecomaanbieders zoals KPN en XS4ALL (32%). Slechts 5% zet iTunes in om films in huis te halen.

Wel wordt er opgemerkt dat de toename van het aantal gebruikers het afgelopen jaar minder hoog was (+41%) dan in 2011 (+62%). Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat steeds meer mensen gebruik maken van illegaal online streaming of downloaden.

Dimitri Lahaut, Onderzoeker / projectleider bij Stichting Filmonderzoek laat in een reactie weten: "De onderzoeksresultaten zijn eigenlijk zoals de verwachting is. VoD zal de komende jaren constant blijven groeien. Je merkt dat er een verschuiving plaatsvindt van het kopen van films op dvd (het bezit) naar toegang tot films (waar dan ook via tablets, smartphones e.d., maar televisie blijft veruit favoriet om een film te kijken). Initiatieven zoals UltraViolet maken het mogelijk om altijd je films op verschillende apparaten bij de hand te hebben. En het is een kwestie van tijd voordat er abonnementsvormen komen zoals Netflix.

Dat vooral hogere inkomens, stedelingen en hoger opgeleiden gebruiken maken van de dienst vind ik ook niet zo verwonderlijk. Dit soort mensen gaan immers ook het meeste naar de bioscoop. Hoewel ik ook verwacht dat lager opgeleiden en lagere inkomens steeds meer van VoD gebruik zullen gaan maken (als VoD wat meer 'ingeburgerd' is), dit soort groepen kijken namelijk graag thuis naar films (en niet zozeer in de bioscoop, zij zijn met andere woorden wat minder uithuizig in de vrije tijd dan de hogere inkomens/opleiding)."

Onderzoek
De enquête is eind 2012 uitgezet in het wetenschappelijk onderzoekspanel van CentERdata en door 2.242 respondenten ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking ouder dan 16 jaar.

DC Redactie

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl