In 2013 zal Connected TV de huiskamer overnemen [5 voorspellingen]

Vorig artikel Volgend artikel
In 2013 zal Connected TV de huiskamer overnemen [5 voorspellingen]

Marktonderzoek- en consultancy bureaus voorspellen een gebruik van circa 1,6 miljard (mobiele) devices voor 2014, hetgeen betekent dat bij de start van 2013 de toekomst voor Connected TV er zeer goed uitziet.

De toegenomen consumenten betrokkenheid en doelgerichte mogelijkheden die dit kanaal biedt aan de adverteerder, betekenen dat het van groot belang is dat de adverteerder er klaar voor is om ten volste gebruik te maken van de opties die dit medium biedt. Aangezien deze meer ‘connected’ wereld steeds overtuigender aanwezig is en stap voor stap de huiskamer overneemt, heeft smartclip 5 voorspellingen voor 2013 gedaan.

1) Fragmentatie op alle niveaus

Wij verwachten een toename in fragmentatie. Niet alleen meer fragmentatie op kwantitatief gebied voor wat betreft aangeboden content maar dit omvat ook een fragmentatie wijziging in consumentengedrag. De consument heeft tegenwoordig toegang tot media en content op een individuele manier die recent nog niet mogelijk was, hij gebruikt hiervoor allerlei mogelijke devices en kanalen. We staan middenin een multi-device wereld. De onderzoekers stellen ook dat er zeker vooruitgang geboekt zal worden op sommige gebieden, kijkend naar de ontwikkelingen aan de kant van de voorzieningen, zoals platform architectuur, de complexiteit aangaande input devices voor augmented reality, interactiviteit en sterkere processors. Tegelijkertijd zal de fragmentatie trend zich in 2013 voortzetten doordat Consumer Electronics leveranciers hun winst marges bewaken en er zoveel andere en nieuwe spelers bij betrokken raken.

Initiatieven zoals de Smart TV Alliantie moeten er toe leiden manieren te vinden om het voor content producenten gemakkelijker te maken om kostenefficiënt te bouwen voor multifunctionele devices. Dit vertaalt zich ook door naar advertentie oplossingen, welke minder gestandaardiseerd worden. Dit resulteert in situaties waarbij content makers 3 tot 4 verschillende ad-serving oplossingen moeten implementeren indien deze voor meerdere platforms gebruikt zullen worden.

Als de device leveranciers serieus geld willen verdienen, zullen betalings- en advertentie mogelijkheden meer gestandaardiseerd moeten worden. Zij kunnen differentiëren op de user experience, search, aanbevelingen en andere gebieden maar zij moeten het veel gemakkelijker maken om mogelijkheden in te bouwen voor alle platforms om opbrengsten te generen door transacties en/of advertenties.

2) De groei van social TV

Simultaan gebruik van internet en TV begint de norm te worden. Uit een recent consumenten onderzoek, uitgevoerd door smartclip, bleek zelfs dat bijna 2/3 van de gebruikers internet regelmatig bezoekt tijdens het TV kijken. Op dit moment betreft dit merendeels social TV (bijv. twitter) of e-mail. Social versterkt het z.g. appointment-based TV kijken en creëert een overtuigende gebruikers case voor broadcasters en programma makers van traditionele TV. De verwachting is dat er steeds meer gesynchroniseerde apps van content makers komen die in plaats van multi-tasking en on-demand TV kijken, rechtstreekse sociale interactie ondersteunen.

"Tegenwoordig is het gebruik van TV, tablets en mobiele telefoons zeer individueel en beperkt het zich niet tot het type content wat wij bekijken. Omdat iedereen steeds meer content “on the go” bekijkt, denken wij steeds minder in termen van eerste en tweede scherm. Wij gebruiken simpelweg het meest handige device beschikbaar. Het concept van een tweede scherm is ouderwets, wij moeten het op een andere manier gaan benaderen: afhankelijk van de situatie, waar wij zijn en wat wij doen, kan elk scherm het 1e scherm zijn. De gebruiker heeft nu volledige controle over wat hij of zij wil zien."

3) Data en targeting

Met de diverse beschikbare tablets, mobieltjes en andere devices draaiend op dezelfde netwerken, kunnen fabrikanten en content owners het gebruikersgedrag analyseren en data verzamelen die de consumentenervaring verder verbeteren. Deze data kan ook ingezet worden ten behoeve van adverteerders. Data is simpel te verkrijgen in de internet wereld en heeft het doelgericht en relevant benaderen van de doelgroep gedurende de laatste jaren verbeterd.

Op dit moment hebben veel Connected TV platforms de nodige beperkingen bij het verzamelen en relevant toepassen van data, maar kunnen andere devices in het huis ingezet worden om vast te stellen hoe consumenten hun TV gebruiken. Fabrikanten realiseren zich steeds meer het belang van data en bekijken mogelijkheden hoe zij informatie kunnen vastleggen die zij zelf kunnen gebruiken maar ook content partners en adverteerders kan helpen om in de toekomst betere platforms te ontwikkelen.

4) Meer adverteerders zullen CTV omarmen

"In 2012 zagen wij een significante groei in CTV traffic onder onze content partners maar ook een sterk toenemende interesse bij adverteerders. In sommige markten worden er door bureaus al dedicated specialisten aangewezen voor Connected TV. De wereldwijde TV advertentie industrie heeft een waarde van $188.5 miljard voor 2012 en wanneer consumenten Connected TV gebruiken, kijken zij niet naar het gewone lineaire TV aanbod. Echter, het gaat om hetzelfde device in hetzelfde huishouden en voor het eerst biedt televisie een echte mogelijkheid tot interactie. Adverteerders kunnen voor TV geoptimaliseerde microsites bouwen met dezelfde analytics die zij online gebruiken. Zij kunnen gebruikers naar deze sites trekken door hun advertentie campagnes op Connected TV in te zetten."

Uit het onderzoek bleek dat consumenten alle devices gebruiken die ze tot hun beschikking hebben. Het gebruik loopt steeds meer door elkaar heen: surfen op het web, video on demand, gaming, muziek, nieuws, informatie diensten en social media zijn niet beperkt tot 1 soort apparaat. Adverteerders beginnen zich te realiseren welke kansen deze ontwikkeling biedt, om hun consumenten in deze multimediale omgeving te ontmoeten, waar consumenten ook zijn en welke content dan ook zij bekijken. Adverteerders zouden zich geen zorgen moeten maken via welk scherm zij hun doelgroepen bereiken maar de focus moeten leggen op welke manier zij dat doen.

5) Het begin van het echt leuke werk

2013 zal meer innovatie brengen voor 3D, augmented reality, voice, gesture en kinetics in het algemeen. Deze ontwikkelingen zijn nog in een vroeg stadium en worden als het nieuwste van het nieuwste gepercipieerd maar toch beginnen we langzaam de toekomstige structuren van een daadwerkelijk geavanceerde TV ervaring te zien. Content makers en adverteerders zijn de opties al aan het verkennen om voordeel te halen uit deze technologische ontwikkelingen. Bij smartclip willen adverteerders weten hoe zij een ervaring kunnen ontwikkelen die het voor de consument mogelijk maakt echt betrokken te raken bij hun merk en er interactief mee bezig te zijn op een manier die voorbij gaat aan standaard interactie, zoals een click through.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies