Media17.01.2012

Eurosport lanceert interactief tweede scherm


Vandaag lanceerde Eurosport Benelux nuopEurosport, een interactief tweede scherm waarop sportliefhebbers – onder meer – realtime met elkaar en met Eurosport’s commentatoren kunnen praten over de uitzendingen op Eurosport en Eurosport 2.

nuopEurosport betrekt kijkers interactief bij de uitzendingen en beoogt daarmee het begrip ‘sport kijken‘ te voorzien van een extra dimensie. Eurosport’s commentatoren staan centraal op het platform: zij ‘zijn‘ voortaan niet meer enkel het geluid, maar ook het gezicht van Eurosport’s zenders.

Op nuopEurosport – toegankelijk voor PC’s, laptops, tablets en de nieuwste smartphones – kunnen kijkers dus onder meer realtime meepraten over wat zij zien ‘op zender‘. Voor zover bekend bij Eurosport is een dergelijke zender-gebaseerde interactieve website uniek, in elk geval in de Benelux.

eurosport-lanceert-interactief-tweede-sc.jpg
eurosport-lanceert-interactief-tweede-sc.jpg

Het platform is een concept van Eurosport Benelux en werd technisch gerealiseerd door het Utrechtse interactief – en grafisch ontwerpbureau Initium. Het is gefundeerd op de techniek van Twitter en functioneert ook als zodanig: gebruikers loggen in met hun Twitter-account en zien hun tweets door middel van een automatisch gegenereerde hashtag in de timeline verschijnen.

Eurosport’s twitterende commentatoren spelen een belangrijke rol op het platform. Kijkers volgen realtime wat zij tijdens hun uitzending tweeten en er is – mits de commentator daartoe gelegenheid ziet – de mogelijkheid van directe interactie tussen kijkers en de ‘commentator on air’.

Het ‘tweede scherm‘ maakt op slimme wijze gebruik van de viraliteit van Twitter en Facebook – in dit verband de meest relevante netwerken. Elke activiteit op nuopEurosport kan door de gebruiker met één muisklik worden gedeeld met zijn of haar followers en vrienden.