De rijke historie van vechtspellen

Vorig artikel Volgend artikel
De rijke historie van vechtspellen

Ik was 15 jaar toen Street Fighter II uitkwam, en het was toen een wereldschokkende belevenis die mijn kijk op één-tegen-een games definitief veranderd heeft. Maar de echte historie van de beat 'em up, het genre dat drijft op de behoefte van veelal (jonge) mannen om elkaar tot pulp te slaan zonder vol blauwe plekken te eindigen, gaat terug tot ongeveer 1985 en is begonnen met Karate Champ en Yie-Ar Kung Fu (Go MSX!)

In het kader van de onlangs aangekondigde release van Marvel VS. Capcom 3 heeft Kotaku een mooie tijdlijn gemaakt waar je mooi kunt kijken op welk punt in het genre je bent in- (of uit)gestapt. Leuk!

De aanleiding is natuurlijk de hele beat 'em up-revival die gaande is sinds Street Fighter IV zo succesvol is geweest. Het hele genre is nu rijp genoeg om goed te werken via online spel en dat maakt het voor veel mensen die in hun directe omgeving niemand hadden om op regelmatige basis mee te kunnen spelen mogelijk om wel op een relatief gelijkwaardig niveau een robbertje te vechten. We zullen zien of de aankomende Super Street Fighter IV de trend zal voortzetten of dat de 'return of the beat 'em up' van korte duur zal zijn.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies