Capcom wil helaas jaarlijks meer games uitbrengen

Vorig artikel Volgend artikel

Je leest het goed, daar staat inderdaad "helaas". Capcom heeft aangegeven aan Japanse Krant Nikkei dat ze (net als nieuwbakken partner Namco-Bandai) de ontwikkeltijd van hun games wil verkorten. Ze willen echter niet alleen met de zweep over de Japanse medewerkers om dit te bereiken, maar ook door meer games gaan outsourcen. Dit ligt in de lijn van uitspraken die de uitgever in februari maakte na het fiasco van het door GRIN in Zweden ontwikkelde Bionic Commando.

"We gaan nieuwe titels in Japan ontwikkelen, zodat we de gesettelde franchises kunnen outsourcen", werd toen al gezegd. Dat plan gaat nu volle kracht vooruit, vermoedelijk om de tegenvallende cijfers van Capcom over het laatste jaar tegen te gaan. Maar is dat wel een goed idee?

Capcom wil helaas jaarlijks meer games uitbrengen

Je kunt je afvragen hoe slim het is om je meest succesvolle franchises in handen te geven van een ontwikkelaar die niet weet hoe de franchise zo groot is geworden. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen franchise-game kunt maken als je hem niet zelf heb opgebouwd, maar juist bij succes liggen de verwachtingen voor een volgend deel hoog, wat het voor een nieuwe studio direct een moeilijke wedstrijd maakt om die in te lossen.

Dan krijg je dus het effect dat een populaire game (zeg: Resident Evil 4) een vervolg krijgt (RE5) waarbij de studio alleen maar kijkt naar wat het vorige deel zo succesvol maakte en van daaruit vertrekt. Gevolg: geen vernieuwing, alleen een gefacelifte ode, maar dat slikken gamers maar één game. Het volgende deel zul je dan toch weer zelf moeten gaan maken, anders riskeer je de afbrokkeling van de franchise en dan ben je nog verder van huis als uitgever.

Juist een vervolg is het punt waarop een game naar een franchise verheven kan worden, dus die moet je grijpen. Niet iedereen heeft de luxe van een platform als Call of Duty, waar je zeker wel een competente ontwikkelaar kunt inzetten om de gaten van de vooruitstrevende op te vullen omdat de franchise nog geen teleurstellingen heeft gekend en mensen dus blind zullen kopen. Die kaart heeft Capcom bij bijna al haar franchises al verspeeld, juist doordat ze maar games blijven uitbrengen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de recente trend waarin er zoveel games uitkomen dat het sowieso al moeilijk is om nog onder de aandacht te komen. Daar hebbben alle uitgevers last van, ook Capcom, dus dan moet je daar niet aan bij willen dragen door nog meer product in de markt te blijven pompen. We zullen zien of deze strategie iets gaat opleveren voor Capcom, maar ik ben in elk geval bang dat het voor ons als gamers beter more=less gaat worden.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies