Gaming13.07.2010

‘Indie ontwikkelaars kunnen Xbox Live Arcade beter mijden’


indie-ontwikkelaars-kunnen-xbox-live-arc.jpg
indie-ontwikkelaars-kunnen-xbox-live-arc.jpg

In een lezing die programmeur Sean Murray van Hello Games heeft gegeven op Develop 2010, een conferentie over gamesontwikkeling, kwamen een aantal interessante uitspraken voor. Sommige gingen over het zelf uitgeven van je games op de downloadservices van Sony (Playstation Network) en Microsoft (Xbox Live Arcade) en de kans van slagen, maar de klappers waren de uitspraken van uitgevers aan wie ze hun game Joe Danger, ondertussen te downloaden via Playstation Network, probeerden te pitchen.

Voorproefje? “Kan Joe een aapje zijn? We houden van aapjes.”

Maar eerst de interessante gegevens. Murray heeft heel veel data verzameld van elle downloadgames die op beide platformen zijn uitgekomen en heeft bekeken wat het slagingspercentage is. Hij kwam er achter dat maar een heel klein gedeelte van de games die geen remake of onderdeel van een serie zijn (nieuwe Intellectual Property of IP, zoals dat heet) goed verkoopt: net iets meer dan 10% gaat boven de 200.000 stuks.

Aan de onderkant van de schaal zitten veel meer games: meer dan driekwart van alle uitgebrachte games heeft minder dan 25.00 stuks verkocht, wat niet genoeg zou zijn om winst te maken of de ontwikkeling van een volgende game mogelijk te maken voor een studio als Hello Games. Maar wat doe je om bij die eerste groep te komen?

Gewoon de game maken die je wilde maken, zegt Murray. “Downloadgames worden voornamelijk gekocht door games-enthousiasten, die zitten te wachten op een frisse en inventieve game. Helaas zien uitgevers dat vaak niet zo.” De tactiek die Hello Games gebruikte was om laag bij de grond te blijven. “Je moet een nieuwe game stuk voor stuk verkopen aan mensen, zodat ze het doorgeven aan vrienden. Je hebt geen geld voor marketing, advertenties. Praten met de community, geloven in wat je doet en de game die je hebt gemaakt.”

En uiteindelijk is zelf uitgeven toch beter voor ze geweest, zeker als je naar de uitspraken kijkt die tijdens de pitches van Joe Danger zijn geuit, wat toch erg is als je ziet dat ze langs een aantal hele grote jongens als Majesco, Capcom, Bandai en 2K zijn geweest. Kijk eerst de video als je niet weet wat Joe Danger voor game is en lees (en huiver) daarna:

“Noem me één populaire game met motors.”

“Grote munten verzamelen voelt voor mij onrealistisch aan.”

“Ik zie dit wel als een Facebook app.”

“We vinden het thema te gek, alleen met een andere game.”

en de klapper van de week:

“We willen games die minder over plezier gaan op dit moment.”

Daar vallen de schoenen je toch van uit. Maar gelukkig is het toch allemaal goed gekomen, want Joe Danger heeft in de eerste week 50.000 stuks verkocht op Playstation Network en de studio is nu klaar voor een volgende game. Gevraagd waarom gekozen is voor Son’y’s online service antwoordde Murray: “Live Arcade is een beetje een slachthuis voor kleine ontwikkelaars”.

Dat commentaar heeft vermoedelijk betrekking op het feit dat je als kleine ontwikkelaar niet zelf je game mag uitgeven, waardoor je veel meer afhankelijk betn van de bestaande uitgevers  of van Microsoft zelf om je game bij de mensen te krijgen. “Externe producer, marketing, middle management, interne kwaliteitscontrole, dat komt er allemaal bij, waardoor de druk nog groter wordt en je nog meer games moet verkopen om boven water te blijven”, zo zegt Murray.

Gelukkig hebben ze de eerste horde kunnen nemen op PSN, dus ik denk dat een aantal van de uitgevers nu toch schoorvoetend terug gaan komen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.