Activision wil Call of Duty MMO: winstcijfers verklaren waarom

Vorig artikel Volgend artikel
Activision wil Call of Duty MMO: winstcijfers verklaren waarom

In een interview met de Wall Street Journal gaf CEO Bobby Kotick van Activision Blizzard antwoord op de vraag "maakt u zich druk over de teruglopende verkopen van games in de winkels?" Kort gezegd was dat "nee", maar in de uitleg gaf hij aan dat ongeveer 70% van de winst van de uitgever bestaat uit non-console games. Het gros daarvan komt uit World of Warcraft, dat met 11,5 miljoen actieve gebruikers nog steeds de koning van de MMO's is.

Dat verklaart direct waarom Kotick de laatste tijd te pas en te onpas laat vallen dat hij graag een Call of Duty-abonnement zou willen slijten aan gamers: daar valt veel meer aan te verdienen. Maar hoe zou zoiets er uit zien?

Het is gemakkelijk om aan te nemen dat er een soort van progessie zal zijn die gelijk ligt aan wat er in Modern Warfare (1 en 2) gebeurt, maar dan een stuk langzamer natuulijk. Neem het midden tussen de eeuwige WoW-grind en hoe het nu is en dan ben je er denk ik wel. Daarnaast krijg je natuurlijk veel maps om op te spelen, een soort van algemene oorlog waar je een kant moet kiezen en waarin je gevechten kunt winnen om het grotere goed te dienen.

Misschien zouden er wat historische gevechten te spelen zijn, al dan niet afkomstig uit de console-delen, of een aantal andere verhaallijnen die je als eenling kunt spelen, maar het meeste zal toch op de multiplayer gericht zijn, die zich zou kunnen blijven ontwikkelen als je er structureel mensen op zet. Dat is natuurlijk allemaal speculatie, maar zoiets zal het allicht zijn.

Los van dat het interessant zou zijn om te zien welke vorm zo'n online wereld precies zou gaan aannemen belooft dat natuurlijk weinig goeds voor Call of Duty-fans. Als je elke maand moet betalen zou Activision je om een vergelijkbare waar voor je geld te krijgen dan pak 'm beet Modern Warfare 2 voor twee titels content moeten geven per jaar, en dan zijn we al vriendelijk en gaan we er van uit dat iedereen meteen bij het volgende deel 'om' zou gaan.

Aan de andere kant betekent dat wel dat er minder tijd gestoken hoeft te worden in het maken van de achterliggende techniek en dat er voornamelijk veel content gemaakt kan worden voor zo'n universum. Of dat genoeg is om mensen elke maand te laten betalen voor hun shooter-fix weet ik niet, maar Activision zal het toch wel gaan proberen.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies