Gaming22.01.2014

Trademark waanzin: Candy Crush-saga makers gaan achter games met ‘candy’ en ‘saga’ aan


King.com, de makers van Candy Crush Saga, zijn hard aan het optreden tegen iedereen die probeert een slaatje te slaan uit de populariteit van hun immens populaire game. Niet gek, want je weet dat er bij elk succes van dat formaat een horde aan parasieten opduikt die willen meeliften op dat succes. Maar je kunt ook te ver gaan, zoals King’s aanval op de indie-ontwikkelaars die zojuist hun nieuwe game The Banner Saga hebben uitgebracht. Want het is blijkbaar niet genoeg voor King om het doodnormale woord ‘Candy’ te registreren in Europa, ook iedereen die het waagt om ‘saga’ in zijn game-naam te gebruiken moet eraan geloven. Want, zo zegt King, als ze daar niet een klacht over indienen komen de échte copycats er ook mee weg.

trademark-waanzin-candy-crush-saga-maker.jpg
trademark-waanzin-candy-crush-saga-maker.jpg

De indiegames community heeft echter meteen een antwoord: er werd na het breken van dit nieuws meteen een game jam georganiseerd, waarin een heel aantal kleine ontwikkelaars rondom een thema een game moeten maken in een vooraf afgesproken tijd. Je kunt wel raden wat dat in dit geval is geworden: een game die in ieder geval ‘Candy’ in de naam heeft en om snoep draait, met bonuspunten voor het gebruik van de woorden ‘Saga’ en ‘Scroll’ (refererend aan de Notch vs. Bethesda rechtszaak.) Een hele leuke grap, maar het helpt natuurlijk niet tegen de oorzaak van de ellende, want King heeft het geld en de advocaten om het iedereen moeilijk te maken.

Laten we even vooropzetten dat het volstrekt absurd is dat bedrijven doodnormale woorden als ‘Candy’ kunnen laten registreren, want die zijn in tientallen, zo niet honderden games al gebruikt. Moet Sega nu King gaan aanklagen omdat zij al in 1998 Panzer Dragoon Saga maakten en King daarna zogenaamd valselijk al hun games liet eindigen in ‘Saga’, daarmee verwarring zaaiend in gamesland? Dat is namelijk wel wat er nu gebeurt met de Notice of Opposition die King heeft gestuurd naar de makers van The Banner Saga, nota bene een game die zich rondom de Viking-mythologie afspeelt en dus verdomde meer gronden heeft om het woord ‘saga’ te gebruiken. Maar toch komt er dan de tekst: “The Banner Saga mark is confusingly and deceptively similar to Opposer’s previously used Saga Marks” uit monde van King. Kijk even naar het screenshot van The Banner Saga: iemand enige verwarring met het vrolijke puzzelfestijn van King?

Screen Shot 2014-01-23 at 00.17.17

het is niet meer of minder dan een groot bedrijf dat misbruik maakt van de soms achterlijke copyright-regels om iedereen met een kleinere beurs uit de weg te duwen. King zegt zoals gezegd zelf dat ze dit moeten doen om de echte smeerlappen straks te kunnen aanpakken en om een signaal af te geven, maar het valt nog te bezien of de makers van The Banner Saga toch ongestoord hun game kunnen blijven verkopen. Een ding is zeker: als Stoic (de makers van The Banner Saga) straks een probleem krijgen zullen ze verzekerd zijn van een hele hoop support, want als er iets is waar de gaming-community niet tegen kan, dan is het schaamteloos misbruik van de macht die grote bedrijven hebben. King zal er dus ook goed aan doen om deze situatie niet erger te maken dan ze al is, want het is niet handig om de immer vocale gaming-community tegen je te hebben in dit soort zaken.

Het zal de gemiddelde spelers van Candy Crush Saga niets uitmaken, natuurlijk. Die zijn te druk met overwegen of ze nu toch wat geld gaan spenderen om dat ene level langs te komen. Het zal King echter ook niets uitmaken, vrees ik, totdat er een adequaat grote groep mensen opstaat die in woord en daad protesteren tegen dit soort praktijken. En zou het nog niet duidelijk zijn: wat mij betreft kan die groep niet groot genoeg zijn, want als we dit soort belachelijke registraties en patenten gaan toelaten moet je straks als ontwikkelaar nog een licentie gaan betalen om woorden als ‘story’, ‘war’ of ‘legend’ te kunnen gebruiken in je gametitel. Je merk beschermen is één ding, maar je daarin misdragen is iets heel anders.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.