Disney laat Lucasarts los: ontwikkelaars op straat

Vorig artikel Volgend artikel

De woensdagavond eindigde in mineur deze week. Eigenaar Disney transformeert ontwikkelaar LucasArts van een interne developer naar een licensing-only bedrijf, zo meldt Gameinformer vanuit een persbericht. Met andere woorden: als er een Star Wars game verschijnt zal deze niet meer door LucasArts worden gemaakt. De reden is een verandering van koers binnen Disney. Star Wars 1313 en Star Wars: First Assault zijn hierdoor definitief op de reservebank geplaatst – hoewel ze theoretisch door een andere maker kunnen worden overgenomen.

Disney laat Lucasarts los: ontwikkelaars op straat

Ergens zag de journalistiek de bui al hangen. Na aankoop van LucasFilm (voor ruim vier miljard dollar) meldde de president van Disney, Robert Iger, al dat de nadruk meer op social en mobiele games zou liggen. Daarnaast besteedt het bedrijf alle tijd en energie aan Disney Inifinite, de uitdager van het zeer succesvolle Skylanders. Daarbij liep het al een aantal jaren niet meer zo geweldig. Ter illustratie: de laatste game was Kinect Star Wars. LucasArts bleek daardoor – bot gezegd – een blok aan het been. Door er een licentiebedrijf van te maken, hoopt Disney de financiele risico’s van het bedrijf te beperken.

Wat dit voor Star Wars 1313, Star Wars: First Assault en een eventuele Battlefront betekent durven we nog niet te zeggen. In theorie zouden ze nog steeds door derde partijen gemaakt kunnen worden, maar dan moeten er wel geïnteresseerden voor zijn. Op dit moment is het echter te vroeg om eventuele kandidaten te melden. Ongeveer 150 medewerkers van LucasArts zullen in ieder geval naar een nieuwe baan moeten zoeken.

Met Disney’s beslissing moeten we afscheid nemen van een buitengewoon geliefde developer. Veel oudere gamers krijgen nog steeds warme gevoelens van titels als Grim Fandango, Rebel Assault, X-wing, Rebel Assault, Day of the Tentacle en Secret of Monkey Island. Wat jongere gamers zullen zich Dark Forces, Jedi Knight en Knights of the Republic nog wel herinneren. Om het oude cliché maar te gebruiken: een tijdperk is ten einde.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies