Het zand brandt in Spec Ops: The Line

Vorig artikel Volgend artikel

Op Gamescom hadden we een presentatie van 2K’s nieuwe militaire tactische shooter Spec Ops: The Line. Head of Creative Design Corey Davies demonstreerde twee levels van de laatste alpha-versie en het moet gezegd worden, we waren aangenaam verrast door deze third person shooter die veel mechanieken leent van Gears of War, maar duidelijk een meer volwassen, realistisch verhaal wil vertellen en daarvoor een setting gebruikt die tegelijk bekend en nieuw is.

Het zand brandt in Spec Ops: The Line

We schrijven de (hele) nabije toekomst als het schandalig luxe Dubai onder meters zand bedolven is door buitenproportionele zandstormen. Een groot deel van de bevolking is vertrokken of geëvacueerd, maar twee facties vechten met elkaar om de macht binnen het gebied.  Jij speelt als Yager, lid van een elite Delta Force unit die MIA John Conrad moet redden uit het verdeelde gebied. Om je doel te bereiken moet je eerst contact leggen met Gould, een personage die meer weet over zijn lot.

Het level dat we getoond kregen, begint in een prachtig luxe winkelcentrum zoals je die alleen in Dubai kunt vinden. Aangezien veel van de stad onder het zand bedolven ligt, zijn de nu ondergrondse gebieden vrijwel onaangetast. De luxe en weelde is nog goed te proeven en het contrast met de vernietigende buitenwereld laat duidelijk een BioShock smaakje achter bij ons. Dubai is niet één op één nagemaakt, maar de grafische stijl belichaamt in ieder geval de essentie van hoe Dubai eruit ziet. Belangrijke gebouwen zullen in ieder geval worden herkent voor mensen die er ooit zijn geweest.

Het Delta Force team van Yager baant zich vervolgens een baan tussen de resten van bovengronds Dubai. Het zand heeft een centrale plaats in het verhaal maar is ook belangrijk tijdens gevechten. Je kunt bijvoorbeeld vijanden bedelven door zandlawines te veroorzaken, of het kan zo zijn dat er midden in het gevecht een zandstorm opsteekt waardoor een intens gevecht claustrofobisch aanvoelt vanwege het gebrek aan zicht. Het zand is een variabele die wel gecontroleerd wordt door de ontwikkelaars, dus je kunt niet op elk moment besluiten om het zand te gebruiken, maar er worden veel kansen beloofd.

Afbeelding 20

De speler wordt ook onderworpen aan het maken van keuzes. Na het overleven van een fosforaanval komt het Delta Team uiteindelijk bij Gould terecht komt die door een krijgsheer gemarteld wordt, voor dezelfde informatie waarnaar jij op zoek bent. Als er dan ook vrouwen betrokken worden in de marteling wil je team er een einde aan maken; het is aan jou om te beslissen wat er gaat gebeuren. In hoeverre deze keuzes invloed hebben op het uiteindelijke verhaal weten we niet, maar de donkere toon waarop het geheel gepresenteerd wordt wil zorgen dat de beslissingen die gemaakt moeten worden beladen zijn.

Zoals gezegd zijn de cover mechanieken uit Gears of War bijna blindelings overgenomen, inclusief de opties voor blindvuren en het schuilsysteem. De game is wel veel tacticher als GoW, want je kunt je Delta Force team via simpele commando’s positioneren en opdrachten geven. Deze teamgenoten zijn belangrijk, zeker als je meerdere vijanden moet verslaan. Door die toevoeging en de factor zand voelt de game toch heel anders aan dan Epic's schietfestijn, al was het maar voor de sfeer die er in zit vanwege de scènes en de gesprekken die we tot nu toe al gezien hebben.

De game staat in de planning voor een release volgend jaar en zal naast Xbox 360 en PlayStation 3 ook op PC uitkomen. Op basis van de Gamescom-demo hebben we er in ieder geval zin in.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies