Pokémon zorgt voor een goede start in gaming, is een echte evergreen

Vorig artikel Volgend artikel
Pokémon zorgt voor een goede start in gaming, is een echte evergreen

Het is altijd lastig om Pokémon te verdedigen: sinds de serie eind jaren '90 explodeerde en we samen overspoeld werden door de game, tekenfilmseries, poppetjes, kaarten, flippo's en alle andere vormen van manie die iedereen onder de 12 jaar leek te beheersen hebben veel mensen de serie de rug toegekeerd, niet geholpen door de eindeloze stroom semi-remakes die Nintendo bijna elk jaar op de markt bracht. De algemene kritiek die op de game gegeven wordt is: "het is nog steeds precies hetzelfde als toen ik 'm speelde." Ik zeg echter: dat is helemaal geen probleem, dat is juist een kracht.

ik zeg het in de titel al: het is een evergreen, een game die elke nieuwe generatie weer aanspreekt met haar concept en speelbaarheid. De natuurlijke drang van mensen om dingen te verzamelen én om te vechten worden in één kindvriendelijk pakketje gebundeld en al bijna vijftien jaar verkocht zonder dat er aan de basisformule echt veel gesleuteld is geworden. We vragen ons elke keer af waarom die shit toch blijft gaan in de winkel, maar het idee van Pokémon is zo sterk dat het zal blijven verkopen, zolang er kinderen zullen zijn.

Screen shot 2011-01-16 at 10.16.28

En wat bereidt de kids beter voor op de games die ze tegenwoordig zullen gaan spelen dan Pokémon? Het eindeloos herhalen van de zoektocht naar de goede beestjes, uitvinden welke combinatie van monstertjes in je team het beste werkt, rekening houden met welke tegenstanders je krijgt, en het eindeloze zoeken naar die Pokémon die je niet kunt vinden en die je door gedwongen interactie met anderen moet realiseren? Ik hoef de meesten niet te vertellen dat al deze principes terug te vinden zijn in de social games van tegenwoordig en dat is ook niet zo gek: als je geen waanzinnig sterk concept onder een game hebt kun je van je spelers geen obsessievelingen maken, wat rond de eeuwwisseling is gebeurd met al die kinderen die routinematig chipszakken stonden open te maken in de supermarkt omdat ze de Charizard-flippo nog niet hadden.

De laatste versies van de game (Black & White) zijn in september vorig jaar voor de DS uitgebracht in Japan en binnen 4 maanden zijn er meer dan vijf miljoen stuks van verkocht waarvan 2,5 miljoen in de eerste week, een nieuw record voor de toch al extreem verkopende DS. Nu zou je kunnen zeggen dat een gemiddelde shooter dat ook makkelijk doet op de grote platformen, maar die worden voornamelijk verkocht aan de bestaande spelers. Maar elke keer dat er nieuwe Pokémon games op de markt komen onstaat er een piek in het aantal verkochte systemen.

Screen shot 2011-01-16 at 10.51.22

Dat zijn dus nieuwe spelers die Ash & co. als startpunt hebben maar het daar vaak niet bij laten, want Pokémon is ook een game die vaak als gateway drug dient voor andere Role Playing Games en adventures. De grootste uitdaging die Nintendo nu heeft is zichzelf relevant houden voor die groep in het licht van de duizenden online games die een groot gedeelte van de goede ideeën gepikt hebben en die aanbieden aan iedereen die er maar op wil klikken, want de tijd dat een handheld console de enige manier was om je pad als speler te starten is aan zijn einde.

Maar of Nintendo nu verdwenen is uit de hardwaremarkt tegen die tijd of niet, ik ben er van overtuigd dat Pokémon ook in 2020 nog gewoon zal bestaan en jonge (en oude!) zieltjes zal blijven winnen. En terecht, want als je dan toch een aantal basisgames zou moeten aanwijzen waar jonge spelers goed mee van start kunnen moet je wel een hele grote Pikachu-hater zijn om Pokémon niet te kiezen.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies