John Carmack drijft iPhone tot het uiterste met mobiele versie Rage

Vorig artikel Volgend artikel
John Carmack drijft iPhone tot het uiterste met mobiele versie Rage

Alpha-nerd John Carmack, programmeur van Doom, Quake en mede-oprichter van id Software lijkt soms een beetje de Harry Potter van de gamewereld: er worden veel technische hoogstandjes geproduceerd, maar als Carmack zich eens in de handen spuwt en er voor gaat zitten komen er krachten vrij die niemand anders lijkt te kunnen beheersen.

Zijn technische demonstratie op Quakecon deze week van de mobiele (iPhone) versie van Rage bewees dat nog maar een keer: kijk naar de video en bedenk dan dat we voor dit soort beeldkwaliteit tot voor kort een hele console nodig hadden, en nog niet de minste ook.

In het verhaaltje dat hij houdt tijdens de demonstratie hoor je ook dat hij zelf nogal trots is op wat hij heeft bereikt in technische zin, al zegt hij zelf ook: "nu is het aan andere mensen om er een echte game van te maken." Ondertussen is het natuurlijk waanzin wat de man gedaan krijgt, zeker als hij er dan doodleuk bij zegt: "op een 2G iPhone loopt dit trouwens ook nog prima, met iets lagere settings."

Maar we hoeven hem niet te geloven, want nog dit jaar komt er een naar Carmack's eigen zeggen "kleine" game om te laten zien wat er mogelijk is, die dan gevolgd wordt door een serieuze game die in 2012 uit zal komen samen met de PC-versie van Rage. Helaas kunnen we dat niet zien in de video, maar hij lijkt ook heel tevreden over zijn oplossing voor de besturing op de iPhone. En hoe goed dit er ook uitziet: als hij de besturings-issue voor touchscreen-apparaten heeft opgelost is dat misschien nog wel een grotere doorbraak.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies