De Vita kan New Little King's Story niet aan

Vorig artikel Volgend artikel

Little King's Story is één van de parels van de Wii, zo'n typische game die iedereen vermoedelijk leuk vindt, maar domweg nooit heeft gespeeld omdat er belangrijkere dingen op het menu stonden. Maar een game die het basisidee van Pikmin (speler bestuurt hordes minions die het vuile werk voor 'm opknappen) weet uit te breiden met verschillende klassen werkers en een bouwmechaniek dat je beloont voor het verderkomen in de wereld met meer gereedschap om in andere richtingen op onderzoek uit te gaan is gewoon een goed idee en daarom was LKS ook zo leuk. Maar nu is er een geremakete Vita versie, die gek genoeg als grootste nadeel heeft dat het technisch allemaal niet loopt.

De Vita kan New Little King's Story niet aan

The Good
Zoals gezegd is het principe van New Little King's Story prima: je begint lekker rustig met een paar man volgers voor je kleine koning, maar naarmate het spel vordert speel je steeds meer vrij: meerdere mensjes die je helpen en verschillende klassen zoals houthakkers, mijnwerkers, jagers en bouwers. Die vervullen allemaal minstens één unieke rol en doordat de nieuwe aanwinsten goed uitgespreid worden raak je goed bekend met wat de verschillende klassen kunnen toevoegen aan je team. Maar ook de omgeving van het dorp rondom je kasteel nodigt uit tot onderzoek en al snel heb je precies door waar een nieuwe klasse je verder kan helpen.

Je kunt altijd zelf kiezen in welke richting je wilt gaan uitbreiden, want alle schatten die je team tijdens het rondrennen vindt of krijgt door vijanden te verslaan worden omgezet in geld dat je kunt besteden aan een nieuwe klasse, een groter dorp met meer mensen om uit te kiezen of andere dingen die je verder helpen. De game is altijd duidelijk over wat je nu kunt of moet, terwijl je ook gewoon op de bonnefooi kunt rondlopen en zo zelf kunt uitvinden wat de bedoeling is. De missies lenen zich heel goed voor de Vita, doordat ze allemaal relatief kort zijn en je ook gewoon zo een paar minuten kunt rondlopen om wat vijanden te verslaan en materiaal te verzamelen voor toekomstige bouwprojecten. Het heeft dat typische 'eerst nog even dit'-loopje dat je steeds langer bezighoudt dan je eigenlijk wilde spelen.

Screen Shot 2012-10-12 at 0.29.02

The Bad
Daarom is het zo jammer dat er nogal wat mis gaat. Het ergste komt zo, maar er zijn ook wat mindere maar niet onbelangrijke probleempjes. Je onderdanen hebben bijvoorbeeld heel veel sturing nodig. Nou is dat op zich niet erg, maar na een tijdje wordt het frustrerend als je net een pixel te veel naar links mikt (de besturing lijkt al niet zo precies) en je hele groep al joelend langs de vijand loopt, die als enige in het scherm een doelwit zou kunnen zijn. Datzelfde geldt voor het begaan van de omgevingen; wee je gebeente als je een groepje langs een verhoging moet krijgen, want geheid dat de helft er vanaf valt en de weg terug niet meer kan vinden. En dan niet omdat ze er niet zouden kunnen komen, maar omdat ze helemaal geen AI lijken te hebben. Je hebt er niet de hele tijd last van, maar soms zorgt het voor problemen en neergesabelde dorpelingen (die je dan weer onbruikbaar in het ziekenhuis moet laten liggen om enkele dagen bij te komen) die onnodig zijn opgegeten door een gemene koolraap.

Ook zijn de dieper liggende mechanieken niet zo goed uitgevoerd. Je weet wel dat ze er zijn, maar zaken zoals het ruilen van materialen, het maken van uitrusting voor je team en de verschillende andere manieren om vai het craften te zorgen dat je de verschillende gevechten overleeft zijn verre van intuïtief en voegen niet genoeg bonus toe om het gedoe te rechtvaardigen, om nog maar te zwijgen van de gebrekkige uitleg die sommige redelijk belangrijke systemen krijgen. Daar had wat meer werk in mogen zitten, wat nu blijkbaar in het schrijven van het script is gegaan, want de massa woorden die op je afkomt tijdens het spelen van de game (en dan zeker bij het inleveren van de missies die iets met het verhaal te maken hebben) is enorm en het product van iemand die denkt dat we de omlijsting belangrijker vinden dan het schilderij. En in datzelfde kader vind ik het erg jammer dat ik constant gedwongen werd om terug te gaan naar mijn kasteel om de gevonden schatten in te leveren, want ondanks dat ik met 30 man rondloop heeft blijkbaar niemand zakken in de broek; na slechts een paar vondsten is het rugzakje vol en kan ik niks meer oprapen. En dan sjokken we maar weer terug, met de nadruk op sjokken.

8031132911

The Ugly
Het aller-, aller-, allergrootste probleem dat deze game heeft is dat de Vita het niet lijkt te trekken als er meer dan drie man achter je aanrennen. Het wordt dan direct schokkerig en langzaam, iets dat alleen maar erger wordt naarmate je meer volgers krijgt. Het maakt een leuke game tegen het einde aan bijna onspeelbaar en dat is echt niet goed te praten. Ik heb de Wii-versie nog een keer bekeken en die heeft gewoon nergens last van in dat departement en dan moet je je als ontwikkelaar gewoon schamen. Het kan niet zo zijn dat een apparaat dat ongeveer twee keer zoveel kan als de Wii eenzelfde game een paar jaar later niet aankan. Ja, de resolutie van het scherm is een stuk hoger en de look van New Little King's Story is een stuk scherper, maar dat maakt niet uit. Alles valt of staat in dit soort games bij een goede besturing en die is niet mogelijk als alles zit te hakkelen. Het maakt de game bijna helemaal kapot, zo erg is het.

Conclusie
Het is echt verdomde jammer dat New Little King's Story niet de triomfantelijke remake is geworden die het zo makkelijk had kunnen zijn. De Vita was een prima platform voor deze game, maar op de één of andere manier is het de ontwikkelaars gelukt om een game van drie jaar oud op een krachtiger platform minder te laten presteren. En juist omdat het in een game als deze zo belangrijk is dat de groep karakters die je onder controle hebt direct reageert en je te allen tijde kunt zien wat er gebeurt is het zo'n drama. Zelfs als we vergeten dat de game geenszins gebruik maakt van wat de Vita had kunnen toevoegen op besturingsgebied is het teleurstellend dat de basis van een verder heel amusante game zo onstabiel is dat het speelplezier er danig onder lijdt. Heel, heel jammer.

New Little King's Story, ontwikkeld en uitgebracht door Konami voor de Playstation Vita op 29 september 2012

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies