Lumines: Electronic Symphony is crack voor op je Vita

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste Lumines kwam uit op de PSP en was meteen een van de must-haves op Sony's handheld. Er zouden, na het succes van de blokpuzzelaar, waarin tweekleurige blokken naar beneden vielen en waarin een op de muziek van het level lopende tijdslijn bepaalde wanneer de groepen van vier die je had gemaakt verdwenen, zijn er nog vele versies gekomen. Er is een Lumines voor de Xbox, de PS3, een tweede deel voor de PSP, maar ze konden allemaal niet tippen aan de puurheid van het origineel. Maar deze Vita versie maakt het cirkeltje weer rond, met compleet verslavingsgevaar tot gevolg.

Lumines: Electronic Symphony is crack voor op je Vita

The Good
De basis van Lumines als puzzelaar is perfect en daar moet je niet te veel aan willen rommelen, iets dat gelukkig ook niet is gedaan door Q games. Er wordt groot gedaan over de verandering naar 3D-blokken maar dat is iets dat je voornamelijk waardeert als je zelf niet aan het spelen bent. Het dikt de verschillen tussen de verschillende skins (de combinatie van muziekstuk en bijbehorende blokstijl) wel iets aan, maar is niet meer dan eyecandy, zij het fantastische eyecandy. De muziekkeuze is natuurlijk ontzettend belangrijk bij een game als deze en daar valt er veel te lachen: van Aphex Twin tot Faithless, van de Pet Shop Boys tot Chemical Brothers, elk level heeft zijn eigen stijl en het palet van electronische muziek waar je uit kunt kiezen is enorm. De keuze om vast te houden aan de electronische inslag heeft de game goed gedaan en er zullen voor veel mensen wat leuke en aanstekelijke ontdekkingen inzitten, ik krijg Future of the Future in ieder geval niet meer uit mijn kop.

De veranderingen zitten hem vooral in de avatars en de speciale blokken die zijn toegevoegd. Avatars kies je uit een lijst van 40 of zo die je kunt vrijspelen en die hebben allemaal een speciale kracht, ééntje voor de Voyage, de singleplayer waarin je alle skins probeert te doorlopen en eentje voor de multiplayer. Die kracht bestaat uit het kunnen oproepen van speciale blokken zoals het nieuwe shuffleblok, dat alle blokken at random verwisselt en je meestal hindert in het begin en redt als je op kiepen staat, of de bekende kleurvernietiger die alle aangrenzende blokken van dezelfde kleur in één keer vernietigt. Maar je kunt ook als geavanceerde speler de tijdslijn langzamer laten lopen, waardoor je enorme combo's kunt maken, als je niet eerst afgaat. De keuze van je Avatar is dus wel degelijk belangrijk, zeker als het om de multiplayer gaat. Die beperkt zich tot een strijd om de punten, maar het is wel leuk dat de rivaliteit met je vriendenlijst aangewakkerd wordt door je structureel te confronteren met de scores van je vrienden. Een andere leuke online toevoeging is de World Block, die je samen met mensen kunt proberen kleiner te maken, waar je op het einde van de dag (als het is gelukt) extra voor beloond wordt.

lumines1

The Bad
Het is uiterst irritant dat Lumines niet genoeg rekening houdt met het feit dat je op een portable systeem aan het spelen bent door zoveel mogelijk vooruit te laden en te zorgen dat je niet te lang hoeft te wachten. Ondanks het feit dat de Vita niet gehinderd wordt door technische bottlenecks moet de game toch ernstig lang laden tussen de potjes in. Het feit dat je doorgaans voor langere tijd aan het puzzelen bent verlicht die pijn ietwat, maar Q Games had veel meer rekening kunnen en moeten houden met de realiteit van portable gaming op dit moment. Ik snap nu wel waarom er een achievement is voor het halen van 30 blokken in 30 seconden in de time trial modus: je moet namelijk langer dan een minuut wachten totdat je het bij een gefaalde poging nog eens 30 seconden mag proberen.

Bij de realiteit van portable games tegenwoordig hoort ook dat je het niet kunt maken om een bijna uitgeklede versie (want de extra puzzelmodes die de andere Lumines hadden) zijn nergens te bekennen en dat had de levensduur van de titel nog meer kunnen verlengen. En dat mag je best verwachten als je de hoofdprijs betaalt. Dan nog een klein dingetje: het is vreselijk irritant dat je verplicht de touchscreen moet gebruiken in de menu's. Er zitten knoppen op de Vita en sommigen van ons weten hoe die werken. Het is toch niet teveel gevraagd om je apparaat te gebruiken zoals je dat wilt? Het touchscreen moet toevoegen, niet verarmen.

0d649fcc08ee7b473c0b3baaba254cc9

The Ugly
Uit een interview met producer James Mielke van Q games bleek dat het idee van Electronic Symphony was om terug naar de basis te gaan door alleen electronische muziek te gebruiken en daarnaast ook te proberen om een overzicht te maken van de historie van de electronische muziek. Om hem te horen vertellen dat allerlei grote acts als Kraftwerk en Björk geen interesse hadden in het licenseren van hun muziek voor de game doet pijn. Vooral omdat het betekent dat de mogelijkheden voor eventuele extra skins als DLC beperkt zijn. Niet dat de selectie nu niet voldoet. Maar zoals altijd zou je meer willen en dan is het frustrerend om te weten dat het bij voorbaat al jammer is voor sommige dromen die je hebt.

Conclusie
Je zou wel gek zijn om Lumines niet onmiddelijk te kopen op de Playstation Store en te downloaden op je memory card. Niet in de winkel kopen, dit moet een basisonderdeel zijn van je Vita-ervaring en als je 'm downloadt en installeert kun je de game nooit vergeten. Als Sony weet wat goed voor ze is gaan ze deze game heel snel bundelen met de Vita als "kijk hoe onze online store werkt"-downloadgame. Ja, het is iets aan de dure kant, maar in de basis is Lumine's zo'n geniaal spel en is de afwerking met de fantastische muziek en de goed gebalanceerde avatars en speciale blokken dusdanig hoogwaardig dat het niets uitmaakt. Als je ook maar enig hart hebt voor puzzels zul je verdomde veel moeite hebben om dit neer te leggen, net als ik. Sorry dat de andere Vita-recensies wat later zullen zijn. Blame it on the blocks.

Lumines: Electronic Symphony, ontwikkeld door Q Games voor de Plsystation Vita en uitgebracht door Ubisoft op 22 februari 2012

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies