Technology06.06.2014

Hoe voeg je relevantie toe in lokale zoekresultaten?


hoe-voeg-je-relevantie-toe-in-lokale-zoe.jpg
hoe-voeg-je-relevantie-toe-in-lokale-zoe.jpg

Vandaag de dag bevinden we ons in een tijd waar mensen altijd een bepaald niveau van relevantie verwachten in de zoekresultaten. Als zij naar een specifiek item op zoek zijn, wordt er verwacht dat de search engine gepersonifieerde zoekresultaten biedt. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf smartphone gebruikers van mening zijn dat zoekresultaten moeten aansluiten op de directe omgeving van een gebruiker. Om uit te zoeken wat de huidige stand is rondom local Search, heeft Google samen met Ipsos een onderzoek gedaan naar het klantgedrag en de mind-set wanneer men online zoekt.

Hoog level local search
Als we vroeger een goed restaurant zochten in de omgeving vroegen we onze vrienden en keken we naar advertenties in de krant. Nu is het zo dat we zelf op onderzoek uitgaan door alle techniek die we altijd bij ons dragen. Uit het onderzoek van Google is gebleken dat vier op de vijf mensen zoekmachines gebruikt om producten en diensten in de omgeving te vinden. Wat verder is opgevallen, is dat ruim 84% via de computer of tablet zoekt en ruim 88% via de smartphone.

Verder is bekend dat de zoekopdrachten via de desktop of tablet vooral worden uitgevoerd vanuit huis (76%). Daarnaast zijn ook werk (24%) en een hotel/motel (18%) populaire plaatsen waar gezocht wordt. Als het aankomt op de smartphone, wordt er vanuit huis (53%) het meeste gezocht. Daarnaast wordt zoals verwacht onderweg vaak gezocht en ook in winkels en winkelcentra zijn het aantal zoekopdrachten via de smartphone hoog met ruim 41%. Daarnaast is bekend dat 56% van alle zoekopdrachten op de smartphone een lokaal doel betreft. Hierbij wordt in de meeste gevallen gezocht naar lokale winkels, adressen en routebeschrijvingen.

Lokale zoekopdrachten leiden tot actie
Verder is gebleken dat lokale zoekopdrachten consumenten met zich meebrengen die zich al ver in de funnel bevinden. Zo gaat 50% van alle lokale zoekopdrachten op een smartphone later diezelfde dag naar een winkel.

google-2.jpg
google-2.jpg

Als deze consumenten zich uiteindelijk in een winkel bevinden gaat 18% over tot aankoop ten opzichte van 7% bij niet-lokaal gebonden zoekopdrachten.

Wat betekent dit voor de adverteerder?
Uit de gegevens van Google blijkt dat consumenten rekenen op relevante in bepaalde advertenties. Daarnaast beweert meer dan 60% van de onderzoeksgroep dat zij lokale informatie gebruiken in een advertentie. Hierbij gaat het met name om de routebeschrijving en de bel-button van bepaalde bedrijven.

De kern van de onderzoeksresultaten is dat lokaal adverteren helpt om meer klanten naar je toe te trekken. Een simpele locatie, routebeschrijving of bel-knop kan ervoor zorgen dat klanten sneller contact opnemen. Daarnaast kan in de toekomst radius bidding uitkomst bieden waarbij klanten bereikt worden die zich in de directe omgeving van een bepaalde winkel bevinden.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd