Hoe voeg je relevantie toe in lokale zoekresultaten?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe voeg je relevantie toe in lokale zoekresultaten?

Vandaag de dag bevinden we ons in een tijd waar mensen altijd een bepaald niveau van relevantie verwachten in de zoekresultaten. Als zij naar een specifiek item op zoek zijn, wordt er verwacht dat de search engine gepersonifieerde zoekresultaten biedt. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf smartphone gebruikers van mening zijn dat zoekresultaten moeten aansluiten op de directe omgeving van een gebruiker. Om uit te zoeken wat de huidige stand is rondom local Search, heeft Google samen met Ipsos een onderzoek gedaan naar het klantgedrag en de mind-set wanneer men online zoekt.

Hoog level local search
Als we vroeger een goed restaurant zochten in de omgeving vroegen we onze vrienden en keken we naar advertenties in de krant. Nu is het zo dat we zelf op onderzoek uitgaan door alle techniek die we altijd bij ons dragen. Uit het onderzoek van Google is gebleken dat vier op de vijf mensen zoekmachines gebruikt om producten en diensten in de omgeving te vinden. Wat verder is opgevallen, is dat ruim 84% via de computer of tablet zoekt en ruim 88% via de smartphone.

Verder is bekend dat de zoekopdrachten via de desktop of tablet vooral worden uitgevoerd vanuit huis (76%). Daarnaast zijn ook werk (24%) en een hotel/motel (18%) populaire plaatsen waar gezocht wordt. Als het aankomt op de smartphone, wordt er vanuit huis (53%) het meeste gezocht. Daarnaast wordt zoals verwacht onderweg vaak gezocht en ook in winkels en winkelcentra zijn het aantal zoekopdrachten via de smartphone hoog met ruim 41%. Daarnaast is bekend dat 56% van alle zoekopdrachten op de smartphone een lokaal doel betreft. Hierbij wordt in de meeste gevallen gezocht naar lokale winkels, adressen en routebeschrijvingen.

Lokale zoekopdrachten leiden tot actie
Verder is gebleken dat lokale zoekopdrachten consumenten met zich meebrengen die zich al ver in de funnel bevinden. Zo gaat 50% van alle lokale zoekopdrachten op een smartphone later diezelfde dag naar een winkel.

google 2

Als deze consumenten zich uiteindelijk in een winkel bevinden gaat 18% over tot aankoop ten opzichte van 7% bij niet-lokaal gebonden zoekopdrachten.

Wat betekent dit voor de adverteerder?
Uit de gegevens van Google blijkt dat consumenten rekenen op relevante in bepaalde advertenties. Daarnaast beweert meer dan 60% van de onderzoeksgroep dat zij lokale informatie gebruiken in een advertentie. Hierbij gaat het met name om de routebeschrijving en de bel-button van bepaalde bedrijven.

De kern van de onderzoeksresultaten is dat lokaal adverteren helpt om meer klanten naar je toe te trekken. Een simpele locatie, routebeschrijving of bel-knop kan ervoor zorgen dat klanten sneller contact opnemen. Daarnaast kan in de toekomst radius bidding uitkomst bieden waarbij klanten bereikt worden die zich in de directe omgeving van een bepaalde winkel bevinden.

Meer content

Jorin Mouwen

Jorin heeft toerisme en recreatie gestudeerd aan de NHTV met als specialisatie e-travel en was hij werkzaam voor HotelToday.com. Daarnaast heeft Jorin...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies