Google kijkt, Apple luistert

Vorig artikel Volgend artikel

Tussen de grote namen woedt een titanenstrijd, terwijl de consument een steeds uitgebreidere dienstverlening verwacht. Het is voor Google en Apple zaak om zich te specialiseren, zodat ze alsnog een onderscheid kunnen bieden. Nu Apple onlangs heeft aangekondigd dat het concern Beats Music heeft gekocht voor een schamele 3,2 miljard dollar lijkt die ontwikkeling in een stroomversnelling te zijn geraakt. 

Google kijkt, Apple luistert

Apple en muziek 
Hoewel Google ook voet aan de grond probeert te krijgen in de wereld van digitaal muziek luisteren, blijft Apple op dat gebied koploper. iTunes loopt sinds zijn lancering in 2001 als een tierelier, terwijl Googles pendant permanente startproblemen lijkt te hebben.

Hoewel Apple’s iPhone 5S het best verkochte toestel is, breidt Apple verder uit in de muziekmarkt. De aankoop van Beats Music is heel interessant, omdat Apple een slimme constructie moet verzinnen om iTunes niet zelf om zeep te helpen. Beats Music draait immers om streamen, iTunes om kopen: zijn dat geen olie en water? Apple zou zichzelf enkel in de vingers snijden wanneer het iTunes laat afsterven terwijl het Beats Music laat groeien.

Het ziet er echter niet naar uit dat Apple voor een van de twee moet kiezen. Beats Music is met zijn circa 100.000 leden slechts een kuiken vergeleken met de miljoenen gebruikers van iTunes. Wellicht heeft een andere factor een grote rol in de aankoop gespeeld. Een van de mannen achter Beats Music is namelijk Jimmy Iovine, die de muziekindustrie als zijn broekzak kent. Hij weet precies welk telefoontje hij moet plegen om de juiste artiest te strikken voor een speciale actie. Apple koopt dus niet alleen een naam en de daaraan verbonden nieuwe leden, maar ook een netwerk.

Google en video
In 2006 kocht Google YouTube voor 1,65 miljard dollar. Daarmee zette de internetgigant de eerste stap in zijn specialisatie. Nu YouTube wellicht de streamingdienst Twitch koopt, komt de tweedeling tussen Apple en Google nog duidelijker naar voren. Maar waarom Twitch?

Wie geen games speelt, is het zonder twijfel volledig ontgaan, maar Twitch is onder gamers een bruisend fenomeen. Op de website vind je vooral video's van mensen die games spelen en die video's al dan niet van commentaar voorzien. Je zou misschien verwachten dat gamers liever zelf de muis en het toetsenbord bedienen, maar kennelijk is kijken hoe iemand anders met de WASD-toetsen spelletjes speelt net zo leuk. De website heeft in drie jaar tijd maar liefst 93 miljoen leden weten te vergaren, die per stuk elke dag zo'n anderhalf uur Twitch-video's bekijken.

Dat YouTube – en daarmee dus Google – heeft besloten Twitch te kopen, is een slimme zet om niet van de markt te worden gedrukt door Apple. Muziek en video zijn grote pijlers van ons moderne internet. Als Apple in het muzieksegment domineert, moet Google wel met iets anders op de proppen komen. De 93 miljoen Twitch-gebruikers leveren bovendien een kolossale doelgroep voor advertenties, waar Google natuurlijk helemaal in thuis is. De aankoop is daardoor deels een investering, deels een afbakening van het eigen terrein.

Vooruitzichten
Zou het kunnen dat Google en Apple zich nog verder specialiseren door respectievelijk Netflix en Spotify te kopen? Google heeft laatst al Netflix gesteund in een rechtszaak tegen Comcast, dus de verhoudingen tussen die twee zijn al aimabel. Apple zal zonder twijfel willen voorkomen dat Google zich met een eventuele aankoop van Spotify in de muziekmarkt kan wurmen. Het zou een logische stap voor Apple zijn om Google de pas af te snijden door Spotify te kopen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies