De helft van alle wereldwijde mobiele advertentieinkomsten voor Google

Vorig artikel Volgend artikel
De helft van alle wereldwijde mobiele advertentieinkomsten voor Google

Onderzoeksbureau eMarketer kwam deze week voor het eerst met cijfers over de wereldwijde digitale en mobiele reclame-inkomsten bij de grote internetbedrijven. Uit deze berekeningen blijkt dat van de 8,8 miljard dollar die er vorig jaar aan mobiele online reclame is uitgegeven zo'n 50 procent door Google is verdiend. Ook blijkt uit de gegevens dat Facebook enorm gegroeid is de laatste maanden. 

158430

Facebook toonde in 2011 namelijk nog geen advertenties op mobiele apparaten, iets wat Google wel al deed. In 2012 wist Facebook al 470 miljoen dollar te verdienen aan de advertenties. De verwachting is dat dit aantal dit jaar nog meer al gaan stijgen waardoor het mogelijk is dat ze dit jaar ruim 2 miljard dollar gaan verdienen aan de mobiele advertenties.

Ook Google zal volgens het onderzoeksbureau nog verder gaan groeien dit jaar. Ook Twitter zal volgens eMarketer verder gaan groeien, mede door de groei van Google en Facebook. De verwachting is dat ze ongeveer 300 miljoen dollar zullen gaan verdienen aan de mobiele reclame-opbrengsten. In het geval van Apple en muziekdienst Pandora is het juist zo dat de inkomsten uit mobiele advertenties zullen gaan teruglopen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies