"Ongooglebaar" mag niet van Google

Vorig artikel Volgend artikel
"Ongooglebaar" mag niet van Google

De Zweedse taalunie had het woord ogooglebar (ongooglebaar) opgenomen als nieuw woord van 2012. Een beetje als onze plofkip. Google heeft de organisatie echter onder dusdanige druk gezet, dat het woord officieel weer is verdwenen.

Big Brother was het namelijk niet eens met de definitie. De betekenis van Ogooglebar was "iets dat onvindbaar is met een zoekmachine op het web" en Google wilde dit laten aanpassen, zodat het alleen op hun zoekmachine sloeg. 

Ann Cederberg, hoofd van de taalunie, zei op The Verge dat een strijd met de advocaten van Google "te veel tijd en middelen" in beslag zou nemen en verwijderde het woord van de lijst.

Toch zal dat de Zweden er niet van weerhouden het woord te gebruiken en wie weet is over een paar jaar Google tot een soort aspirine geworden: een merknaam die tot zelfstandig naamwoord werd. Een werkwoord is het immers al.

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies