Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Google werd gisteren geconfronteerd met een bizar en overwacht fenomeen. De resultaten van het 3e kwartaal kwamen vroegtijdig al op straat te liggen waardoor direct de handel in Google-aandelen werd stilgelegd.
De impact was extreem hoog omdat Google een 20% daling zag in haar nettowinst. Ook in vergelijking met het derde kwartaal in 2011 zag het zoekmachinebedrijf de winst dalen. Dit alles heeft te maken met tegenvallende advertentie-inkomsten.
Met name de cost-per-click op Google sites zakte terug, wat direct invloed heeft op Google’s inkomstenmodel. Wat Google nu opbreekt is hun klikmodel. Zodra wordt geklikt op een advertentie op Google of op een site waar Adwords advertenties staan, verdient Google geld. Een gouden businessmodel wat nu echter langzaam aan het inzakken is. Voornaamste oorzaak is de invloed van sociale netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn (en Pinterest). Op deze sites zijn andere en nieuwe advertentiemodellen voor adverteerders beschikbaar en de sites houden gezien hun populariteit ook bezoek weg van andere websites.
Google zit echter niet stil. Google+ groeit als kool maar draait nog zonder advertenties. Google TV heeft zeker potentie en nieuwe advertentiemodellen lonken, Google Glass zit er aan te komen en last but not least is er nog steeds de opportunity om hoger in te gaan zetten op Mobile advertising al is nog nooit bevestigd dat Adwords op ‘small screens’ succesvol is.
Goed nieuws voor Google was er ook. De omzet van steeg met 45% van 9,7 naar 14,1 miljard dollar. Of dit genoeg is om de aandeelhouders hun geloof in het grootste technologiebedrijf ter wereld terug te geven, zal het komende kwartaal moeten blijken.
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024