MediaMonks scoort FWA met Google Voice Search campagne

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een website voor het internationaal biermerk Stella Artois, met een overtuigend interactief verhaal en high-end video, die gebruik maakt van Google Voice Search. Vandaag werd de site bekroond als Site Of The Day bij de gerenommeerde Favourite Website Awards (FWA). We bellen met MediaMonks.

Wesley ter Haar, head of operations bij MediaMonks: 'We hebben dit project geproduceerd voor het reclamebureau Mother in New York, en toen we de briefing zagen binnenkomen waren we gelijk enthousiast. Het is een combinatie van onze interactieve filmtak MediaMonks Films, ons digitaal productie team en de nieuwste technologie: we waren volgens mij de eersten die de Google Voice Search API hebben ingezet bij een campagne. Het is in elk geval een van de eerste projecten van MediaMonks New York.'

Stella Artois is een sophisticated biermerk en adverteert met een nieuw chique glas om bier uit te drinken, de Chalice. De campagne draait om een trip naar de Chalice Factory, een magische Willy Wonka achtige fabriek, geheel in de jaren 60 retro stijl: qua design met de oude looks, voorzien van een nieuwe stijl interface. In de fabriek krijg je een tour, begeleid door de spraak gestuurde computer ALICE, compleet met retro beeldscherm.

114

Hoe gaat de site in zijn werk? Quinten Beek, executive producer bij MediaMonks: 'Eerst wordt de stemherkenning ingesteld, mede aan de hand van geluidsniveau. Daarna is het de bedoeling dat je de Chalice gaat maken. De eerste stap is het kiezen van een steen voor in de smeltoven, en de juiste temperatuur. Bij de verkeerde steen of temperatuur krijg je een ordinair bierglas, en bij 'sophisticated' krijg je de Chalice. Na de oven blazen mooie dames tegen het glas om het af te laten koelen, en via de microfoon kan je zelf ook meeblazen. Vervolgens gaat het glas naar de party room om een randje kleur aan het glas aan te brengen en wordt het logo op het glas aangebracht. De laatste scene kun je via de webcam proosten met de dames en krijg je daar een foto van als souvenir, die je natuurlijk kunt delen via social media.'

Een groot aantal deelnemers kregen een glas thuis gestuurd met daarin een persoonlijke tekst gegraveerd, dit gebeurde aan de hand van easter eggs, op het juiste moment de juiste term uitspreken zorgde voor een beloning. Tips hiervoor werden verspreid op blogs en Facebook.

210

En hoe zijn jullie met Google Voice Search aan de slag gegaan? Quinten: 'Mother wilde graag iets met een spraak herkenning doen, en onze R&D afdeling had snel een prototype gemaakt. Wij hebben gekozen voor het inzetten van Google Voice Search. Het was echt een kwestie van pionieren, want de functionaliteit is niet gedocumenteerd, maar dat maakt het ook leuk om te doen. Het werkt top - tenminste, als je Engelse uitspraak goed is. Als je 'I love you' inspreekt, zegt de computer 'I'm blushing' en als je vloekt zegt de computer: 'What would your mother say!'. Tot slot hebben we de nodige trucs uitgehaald om te zorgen dat het videomateriaal goed op elkaar aansluit als je een bepaalde keuze maakt.'

Uiteindelijk werden er 60.000 glazen weggegeven, de site trok 500.000 bezoekers en 20% daarvan kwam terug. Er werd gemiddeld 4,5 minuten doorgebracht op de site. En niet helemaal onbelangrijk: de verkoop van Stella Artois ging in de campagneperiode ook omhoog. Het is voor de 6e keer dit jaar dat MediaMonks een FWA in de wacht sleept.

Bert Hagendoorn

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies