Technology15.06.2012

5 tips om uw AdWords klikprijzen te verlagen


5-tips-om-uw-adwords-klikprijzen-te-verl.jpg
5-tips-om-uw-adwords-klikprijzen-te-verl.jpg

Iedereen wil graag het hoogste rendement uit zijn Google AdWords campagne halen. Een veelgestelde vraag is dan ook “Hoe kan ik AdWords klikprijzen laten zakken zonder dat dit ten koste gaat van advertentieposities?”. Dit kan door gerichte optimalisaties door te voeren in uw Google AdWords account. In deze blog vindt u een vijftal tips om een lagere klikprijs te realiseren door de kwaliteitscore(s) in uw account te verbeteren.

Hoe wordt uw klikprijs berekend?
Allereerst een korte introductie, want hoe wordt de daadwerkelijke klikprijs (cpc) die in het account wordt vermeld berekend en hoe komt het dat dit bijna altijd lager is dan het ingestelde cpc bod?

Het veilingsysteem waar Google mee werkt bestaat uit twee hoofdcomponenten:

  • De maximale klikprijs van de adverteerder
  • Een zichtbare kwaliteitscore van 1-10.

Wanneer een zoekwoord die u als adverteerder hebt ingekocht wordt gebruikt in een zoekopdracht, dan vermenigvuldigt Google uw CPC bod voor dat zoekwoord met de kwaliteitscore van dat zoekwoord. De uitkomst hiervan heet de AdRank.

Ditzelfde gebeurt voor de andere adverteerders die dat betreffende zoekwoord hebben ingekocht. De adverteerder met de hoogste AdRank krijgt de hoogste advertentiepositie en zo worden de advertentieposities in Google bepaald. Wanneer op uw advertentie wordt geklikt, dan wordt de daadwerkelijke klikprijs als volgt berekend:

Google deelt de AdRank van de adverteerder die 1 positie onder uw advertentie is geëindigd door uw kwaliteitscore en telt hier vervolgens 1 cent bij op.

De droom van iedere online marketeer is dan ook duidelijk: een AdWords account met alleen maar 10’en als kwaliteitscore. Hierbij vijf tips die u kunnen helpen de kwaliteitscores te verhogen.
 

1. Voer een zoekwoord diagnose uit
zoekwoord diagnoseGoogle geeft tegenwoordig relevante informatie over de prestaties van zoekwoorden op het gebied van klikfrequentie, advertentierelevantie en de bestemmingspagina.

Op deze manier kunt u snel zien wat de kwaliteitsscore van een zoekwoord is en waar kansen liggen deze te verhogen.
 

2. Creëer nauw afgebakende advertentiegroepen met aansluitende advertenties
Alle zoekwoorden die u in een advertentiegroep plaatst, activeren uiteindelijk advertenties uit diezelfde advertentiegroep. Hoe ruimer u advertentiegroepen opzet, hoe groter de kans dat ingekochte zoekwoorden en advertenties niet helemaal op elkaar aansluiten. Dit betekent dus ook dat het kan gebeuren dat uw advertentie niet volledig aansluit bij de zoekopdracht van een gebruiker. Dit heeft een negatieve impact op de verwachte klikfrequentie en dit heeft dan weer een negatieve invloed op kwaliteitsscore.

Hoe specifieker advertentiegroepen zijn ingericht, hoe groter de kans dat uw advertenties direct aansluiten bij een zoekopdracht. Onderstaand voorbeeld laat het verschil zien tussen algemene advertentiegroepen en specifiek gestructureerde advertentiegroepen.

Advertentiegroepen1
 

3. Actief testen met advertentievarianten
Advertentievarianten hebben een grote invloed op doorklikpercentages. Het verbeteren van advertenties draagt dus bij aan het verhogen van de kwaliteitsscores. Zorg er daarom voor dat er altijd minimaal twee advertentievarianten actief zijn in elke advertentiegroep in de campagne. U kunt ervoor kiezen om advertenties te rouleren en zelf te analyseren welke variant de beste prestaties behaalt of u kunt dit aan Google over laten door de advertentieweergave in te stellen op “advertenties optimaliseren voor CTR”

Analyseer welke advertentievariant de beste resultaten heeft behaald en optimaliseer de minst presterende variant. Het is interessant om te testen wat de impact is van verschillende unique selling points op het doorklikpercentage van advertenties.

advertentievarianten.jpg
advertentievarianten.jpg

4. Vermijd generieke landingspagina’s
Zorg ervoor dat u gebruikers doorstuurt naar een relevante landingspagina. Het heeft geen zin om iemand die zoekt op “Ajax Kleding” te laten landen op een pagina over “Feyenoord kleding” (tenzij het een 1 april grap is natuurlijk). Laat in de advertenties aan de gebruiker zien waar u hem heen stuurt wanneer hij op uw advertentie klikt. U kunt dit doen door de zichtbare URL aan te passen en bijvoorbeeld een zoekwoord in de URL terug te laten komen. Bijvoorbeeld test.nl/Ajax-Kleding. Gebruik tip 1 om te zien of hier verbeteringen mogelijk zijn.

5. Pauzeer slecht presterende zoekwoorden
Zoekwoorden met een kwaliteitscore van 4 of lager hebben een negatieve impact op de algehele account prestaties. Bovendien heeft het historische doorklikpercentage van uw AdWords account ook invloed op de kwaliteitsscores. Heeft u een campagne goed georganiseerd waarbij zoekwoorden aansluiten op advertenties maar toch blijven de kwaliteitsscores laag, overweeg dan om deze zoekwoorden te verwijderen of te pauzeren. Houd hierbij altijd rekening met het behaalde rendement van deze zoekwoorden.


Kortom

Er zijn vele mogelijkheden om de prestaties van uw AdWords campagne te verbeteren.
Deze tips zijn bedoeld u een idee te geven welke mogelijkheden er zijn om AdWords klikprijzen te verlagen. Het belangrijkste doel is zoals gezegd het verhogen van uw kwaliteitscores waardoor het uiteindelijk mogelijk wordt om AdWords klikprijzen te laten zakken zonder dat dit ten koste gaat van advertentieposities.

Deze blog post is geschreven door Bas de Knegt, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.nl