Moeten Apple en Facebook vrezen voor de Google-bril?

Vorig artikel Volgend artikel
Moeten Apple en Facebook vrezen voor de Google-bril?

Google kondigde deze week zijn Project Glass aan met een fantastische video, waarin te zien is hoe de interactieve bril van Google onze wereld dreigt te gaan veranderen. Verwacht wordt dat deze bril begin volgend jaar in de winkels ligt. "Als we uitgaan van de veronderstelling dat dit nieuwe gadget een megasucces kan worden, wat betekent dat dan voor bedrijven als Apple en Facebook?" Zo vraagt Josh Constine zich af op Techcrunch:

1. Apple gaat de concurrentie aan: Project Glass heeft een heel aantal functies die de iPhone en iPod ook hebben en verzamelt deze nu in een bril. Dat Apple niet voorbereid zou zijn op deze potentiële revolutie, zou verwonderen. Als meest innovatieve hardwarebedrijf ter wereld is in het Apple-hoofdkwartier in Cupertino misschien al lang een team aan de slag met een iPhone-bril. Apple zou Google's onervarenheid op het vlak van hardware kunnen uitbuiten om bepaalde producenten op te kopen. Faalt Project Glass dan kan Apple nog altijd met een mooie, functionele en gedesignde bril komen.

2. Facebook en Apple werken samen: Facebook maakt geen hardware en ondervindt daar nu al de gevolgen van. Een succesvolle Google-bril is een droomobject om Google+ te populariseren bij een groter publiek. Apple en Facebook zijn niet de beste vrienden, maar samen kunnen ze meer doen tegen Google dan alleen. De Apple-bril heeft een sociaal netwerk nodig, Facebook een hardware-medium. Het lijkt er dus op dat beide in de rol van 'natuurlijke partners' gedwongen zullen worden.

Denken anderen nog dat Project Glass enkel tijdverlies voor Google zal opleveren, dan lijkt de zoekgigant nu toch onmiskenbaar het best gepositioneerd om Project Glass tot een goed einde te brengen en de wereld voor een tweede keer fundamenteel te veranderen. Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies