Technology25.01.2012

Google past privacybeleid en voorwaarden aan


Gisteren heeft Google aangekondigd dat zij de verschillende privacybeleid en voorwaarden die nu voor iedere Google dienst apart worden gehanteerd gaat samen voegen. Dit houdt niet alleen in dat het makkelijker wordt voor een gebruiker om een overeenkomst te begrijpen, ook wordt data van de verschillende Google diensten samengevoegd. Op deze manier kan Google jou als gebruiker beter van dienst zijn. 

google-past-privacybeleid-en-voorwaarden.jpg
google-past-privacybeleid-en-voorwaarden.jpg

De wijziging in het privacybeleid en de voorwaarden gaat in per 1 maart. Hoewel de meeste gebruikers al dachten dat dit gebeurde, is de grootste wijziging dat de verschillende Google diensten hun data gaan combineren. Waar eerst iedere Google dienst haar eigen set aan informatie had, wordt alles nu samengevoegd en wordt de gebruiker gevolgd bij het gebruik van andere Google diensten. Zo kunnen advertenties die getoond worden naast zoekresultaten gebruik maken van informatie die werd verzameld tijdens het gebruik van Gmail.

Vooral dit laatste stoot veel gebruikers tegen het hoofd. Waar ze eerst nog gebruik konden maken van verschillende Google diensten zonder dat alle data aan elkaar werd gelinkt, is er nu dus geen ontkomen meer aan. Uit de informatie die beschikbaar is blijkt dat het niet mogelijk is om te kiezen voor een opt-out. Google trekt dus een streep waarbij je als gebruiker of akkoord dient te gaan met de nieuwe overeenkomst of Google volledig links moet laten liggen. Google biedt iedere gebruiker de mogelijkheid zijn of haar data mee te nemen via het Data Liberation Front.

Voor Android gebruikers is dit een wijziging die niet licht zal vallen. Doordat het eigenlijk noodzakelijk is om een Google-account te hebben om een Android telefoon te gebruiken, wordt je bijna verplicht om met de voorwaarden akkoord te gaan. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid om geen gebruik te maken van Google op een Android telefoon maar dan heb je als gebruiker geen toegang tot de market om apps te installeren. Naar wat wij begrijpen gaat ook de locatie data van een Android telefoon gebruikt worden om de andere diensten van informatie te voorzien. Op deze manier hoopt Google ook op basis van jouw locatie nog meer relevantie te kunnen bieden.

Buiten het feit dat er veel kritiek is op de nieuwe privacy overeenkomst, geven ook veel gebruikers aan dat ze eigenlijk al dachten dat het delen van informatie tussen de verschillende Google diensten een feit was. Daarnaast vinden sommige gebruikers relevantie belangrijker, hoewel dat laatste ook weer wordt weerlegd. Doordat Google graag relevante informatie wilt tonen, wordt de werkelijkheid verborgen. Zonder dat je het weet als gebruiker krijg je vaak informatie getoond die berust op basis van relevantie en wat jouw netwerk belangrijk vindt. Of dit wel een slimme zet is, valt te betwijfelen.  

googlesearchprivacybeleid.jpg
googlesearchprivacybeleid.jpg

Vanaf vandaag gaat Google alle gebruikers op de hoogte te brengen van de aankomende wijziging. Dit wordt ondermeer gedaan door een bericht op Google.com en via een email die naar alle gebruikers wordt verzonden. Kijk voor meer informatie op de speciaal ingerichte pagina waar ook veel gestelde vragen worden beantwoord. 

Graag horen wij jouw mening ook. Wordt Google Evil? 

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?