Google+ in cijfers

Vorig artikel Volgend artikel
Google+ in cijfers

Ondanks dat Google geen openheid geeft over de aantal gebruikers van Google+, zijn er verschillende speculaties over hoe goed Google+ nu eigenlijk gebruikt wordt. 

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten hoeveel gebruikers er zijn van Google+. Nog belangrijker is actieve gebruikers. Dit laatste wordt al gelijk een stuk lastiger aangezien Google+ het heel gemakkelijk maakt om niet-publiek te delen. Hierdoor zien alleen mensen in de kringen van die persoon de update. 

Op dit moment zijn er twee aankondigingen gemaakt door externe bedrijven. De cijfers spreken zichzelf een beetje tegen maar beide laten zien dat Google+ een gigantische groei heeft doorgemaakt en zeker al een plekje heeft veroverd in deze zee van sociale netwerken. 

GWI (GlobalWebIndex) claimt dat er op dit moment 150 miljoen actieve Google+ gebruikers zijn. Dit is natuurlijk een gigantisch aantal. Plaatsen we dit cijfer tussen bijvoorbeeld twitter en Facebook, dan zien we het volgende:

gplus150 (1)

Dit betekent dat Google+ op de 3de plek staat wanneer het wereldwijd wordt vergeleken met andere sociale netwerken. Facebook staat met een grote voorsprong op plaats 1 maar twitter slechts op plaats 8.

Kijken we echter naar de cijfers die door ComScore naar buiten zijn gebracht, dan zien we de volgende ranking:

comscore

Gelijk zakt Google+ naar plaats 4. De cijfers van GWI en ComScore zijn lastig met elkaar te vergelijken. Waar GWI tracht het aantal actieve gebruikers te achterhalen, kijkt ComScore naar het aantal unieke bezoekers. Beide bedrijven hebben geen toegang tot de data van Google+ en blijft het vooralsnog koffiedik kijken. 

In een reactie op een Google+ Post heeft Vic Gundotra (VP Google) aangegeven dat 145 miljoen actieve gebruikers wellicht een beetje te hoog is. Een officiële reactie inclusief cijfers blijft voorals nog uit.

Grote merken en Google+ Pages

Sinds het begin van Google+ waren merken en bedrijven niet welkom op Google+. Je mocht wel als medewerker een profiel aanmaken maar een profiel enkel voor het merk/bedrijf was niet mogelijk. Sinds het begin van November is het wel mogelijk om een Google+ Page aan te maken. Veel bedrijven hebben dit dan ook gedaan en volgens een onderzoek van BrightEdge hebben 77 van de 100 grote merken een Google+ Page. In November was dit nog maar 61.

top-100-facebook-googleplus (1)

Vergelijken we dit met bijvoorbeeld Facebook, dan hebben 93 van de 100 grote merken een Facebook-pagina. Het gat wordt dus kleiner en kleiner. Facebook had 4 jaar nodig om tot dit nummer te komen. Google+ Pages zijn slechts 6 weken actief.

In totaal hebben deze 77 Google+ Pages rond de 222.000 volgers. Een toename van 51% ten opzichte van vorige maand. De 93 top merken op Facebook hebben gezamenlijk meer dan 300 miljoen fans. De populairste Page op Google+ is met rond de 91.000 de Page van +Google+ zelf. Op plaats twee zien we +YouTube met 75.000 volgers en op plaats 3 +Starbucks met 38.000 volgers. 

De Page van Google+ zelf, +Google+, blijft de meest populaire Page met rond de 91.000 volgers. Als twee zien we +YouTube met 75.000 volgers. +Starbucks heeft momenteel 38.000 volgers, een verviervoudiging van vorige maand. BrightEdge heeft alleen gekeken naar Pages en niet naar profielen.

Plaats je +DutchCowboys ook in een van jouw kringen? 

Bron: Marketingland / GWI / ComScore / TechCrunch

Arvid Bux

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies