Technology15.12.2011

Google maakt populairste zoektermen van 2011 bekend


Vandaag maakt Google bekend op welke termen Nederlanders in 2011 het meest hebben gezocht. De top tien van populairste zoekopdrachten bestaat voor het overgrote deel uit aanbieders van sociale netwerken en e-mail, waarbij Facebook het hoogst scoort. Britt Dekker is verreweg de snelst stijgende persoon in de zoekresultaten, ruim voor Amy Winehouse en Steve Jobs die beiden dit jaar overleden. Het gerucht dat Justin Bieber kaal zou zijn, leidde tot de meest gezochte afbeelding en Obama eindigde voor Cameron als meest gezochte politiek leider van het jaar. Bovendien gebruiken Nederlanders de zoekmachine vaak om erachter te komen wat de betekenis is van nieuwe woorden, door te zoeken op ‘wat is Wordfeud‘ en ‘wat is swag‘.

Het eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren.

google-maakt-populairste-zoektermen-van-.jpg
google-maakt-populairste-zoektermen-van-.jpg

Opvallend
Het huwelijk van Prins William en Kate Middleton op 29 april heeft veel indruk gemaakt. Het evenement is de meest gezochte term gerelateerd aan een huwelijk. Naast het bruidspaar ging veel aandacht uit naar Pippa Middleton. Zij staat zowel in de lijst van meest gezochte afbeeldingen, als in de top tien van snelst stijgende zoekopdracht op mensen, boven zus Kate.

In de reisindustrie klinkt de recessie door: ‘lowest air fair’, Walibi Holland, ‘weekendje weg aanbiedingen’ en ‘Ryanair Eindhoven’ nemen de top vier in. Op politiek vlak scoorde de PVV het best als meest gezochte politieke partij en was premier Rutte de meest gezochte politicus. Unicef was het meest gezochte goede doel. Tot slot werd er in de provincie Groningen het meest gezocht op ‘occupy’, in Gelderland het meest gezocht op ‘aardbeving Nederland’ en in Limburg het vaakst op ‘Mauro’ en ‘Pukkelpop’.

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (‘Zeitgeist’). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2011, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

De Google Zeitgeist-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd