Google maakt populairste zoektermen van 2011 bekend

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag maakt Google bekend op welke termen Nederlanders in 2011 het meest hebben gezocht. De top tien van populairste zoekopdrachten bestaat voor het overgrote deel uit aanbieders van sociale netwerken en e-mail, waarbij Facebook het hoogst scoort. Britt Dekker is verreweg de snelst stijgende persoon in de zoekresultaten, ruim voor Amy Winehouse en Steve Jobs die beiden dit jaar overleden. Het gerucht dat Justin Bieber kaal zou zijn, leidde tot de meest gezochte afbeelding en Obama eindigde voor Cameron als meest gezochte politiek leider van het jaar. Bovendien gebruiken Nederlanders de zoekmachine vaak om erachter te komen wat de betekenis is van nieuwe woorden, door te zoeken op 'wat is Wordfeud' en 'wat is swag'.

Het eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren.

Google maakt populairste zoektermen van 2011 bekend

Opvallend
Het huwelijk van Prins William en Kate Middleton op 29 april heeft veel indruk gemaakt. Het evenement is de meest gezochte term gerelateerd aan een huwelijk. Naast het bruidspaar ging veel aandacht uit naar Pippa Middleton. Zij staat zowel in de lijst van meest gezochte afbeeldingen, als in de top tien van snelst stijgende zoekopdracht op mensen, boven zus Kate.

In de reisindustrie klinkt de recessie door: 'lowest air fair', Walibi Holland, 'weekendje weg aanbiedingen' en 'Ryanair Eindhoven' nemen de top vier in. Op politiek vlak scoorde de PVV het best als meest gezochte politieke partij en was premier Rutte de meest gezochte politicus. Unicef was het meest gezochte goede doel. Tot slot werd er in de provincie Groningen het meest gezocht op 'occupy', in Gelderland het meest gezocht op 'aardbeving Nederland' en in Limburg het vaakst op 'Mauro' en 'Pukkelpop'.

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest ('Zeitgeist'). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2011, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

De Google Zeitgeist-tools zijn niet te gebruiken om de identiteit van individuele gebruikers te achterhalen. De data is geanonimiseerd en gebaseerd op verzamelde tellingen van de frequentie van zoekopdrachten door de tijd.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies